Sciences of sport performance
Volume 3, Numéro 2, Pages 38-58
2021-09-27

أنماط المعالجة الدماغية لدى الأستاذ و علاقتها بطريقة تدريس التربية البدنية والرياضية دراسة ميدانية على اساتذة التعليم المتوسط بمدينة - باتنة The Professor's Brain Processing Patterns And Their Relationship To The Method Of Teaching Physical Education And Sports A Field Study On Teachers Of Intermediate Education In The City Of Batna

الكاتب : توفيق بوخالفة . يوسف ناصر . صالح غبدي .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة انماط المعالجة الدماغية لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية و أي الانماط اكثر انتشارا ، ولتحقیق أهداف الدراسة ، اعتمد الباحث على المنهج الوصفي التحليلي، حیث احتوت عینة البحث على 15 استاذا يعملون في متوسطات مدينة باتنة ، طبق علیهم اختبار تورانس و زملاؤه 1978 لأنماط معالجة المعلومات ، حیث خلصت الدراسة إلى:  أن نسبة 60% من اساتذة التعليم المتوسط يفضلون النمط المتكامل وهو الاكثر انتشارا.  أن نسبة 26.66% من الاساتذة يفضلون النمط الايمن من المعالجة الدماغية.  ان نسبة 13.34% من الاساتذة يفضلون النمط الايسر. Abstract: The aim of this study was to find out the patterns of brain treatment in physical education and sports teachers and to find the most prevalent patterns. To achieve the objectives of the study, the researcher relied on the analytical descriptive method. The sample consisted of 15 teachers working in the average of Batna city. For information processing patterns. The study concluded that:  %60 of the teachers of intermediate education prefer the pattern integrated and it is the most widespread.  % 26.66 of teachers prefer the right type of brain treatment.  % 13.34 of teachers prefer the left style

الكلمات المفتاحية

أنماط المعالجة الدماغية، أستاذ التربية البدنية