مجلة مالك بن نبي للبحوث والدراسات
Volume 1, Numéro 1, Pages 37-45
2019-12-31

درامية الحوار في الشعر الجزائري المعاصر -الأخضر بركة أنموذجا

الكاتب : علي شناوي .

الملخص

تروم هذه الدراسة استقصاء بعض النصوص الشعرية للشاعر الجزائري الأخضر بركة، التي تضمّنت الحوار الدرامي كنوع من بدائل الكتابة، ولعلّ سبب هذا النزوع، هو اتجاه الشّاعر إلى استخدام هذه التقنية، من أجل تعزيز وإغناء رؤاه وتجاربه الشّعرية، كما يمكنه ذلك من التعبير عن رؤاه بطرق عديدة. وهنا يكون من الضروري اصطناع آليات جديدة ومغايرة من أجل خرق الضوابط الشّعرية الصارمة التي تكرسها الشعرية التقليدية، وفي هذا الصدد، تتيح الأشكال الدرامية المختلفة إمكانات فنية للشّاعر، من أجل فتح آفاق جديدة . على هذا الأساس، سأحاول تحديد تجليات درامية الحوار في شعر الأخضر بركة ومدى فاعلية توسل الشّعر بمجموعة من التقنيات من أجل النّهوض بالتجربة الشّعرية الجديدة المختلفة، التي فتحت فضاء للعديد من الأسئلة جعلت القارئ أمام دلالات مفتوحة بما انطوت عليه من احتمالات، للكشف عن الخصائص الفنّية، على أنّ استثمار خصائص الأجناس الأدبية في الشعر الجزائري المعاصر كان تجلّيا لاستراتيجية الكتابة نفسها، التي كان من طموحاتها تجاوز الشعرية العربية التقليدية وهذه نتيجة طبيعية لذلك التّلاحم الذي سطّره الشّاعر في بوتقة القصيدة المعاصرة، حيث تعالقت وتفاعلت العناصر الشعرية والدرامية، إذ يغدو هذا التداخل أكثر عمقا على صعيدي البناء والدلالة؛ ممّا يعني أنّ هذه السمات الحداثية تنم عن خطاب شعري يضع سؤال الكتابة من استحقاقاته وأولوياته. This study aims to investigate some of the poetic texts of the Algerian poet Lakhdar Baraka, which included dramatic dialogue as a kind of alternative to writing. Perhaps the reason for this tendency is the poet’s tendency to use this technique, in order to enhance and enrich his poetic visions and experiences, as well as enabling him to express his views in different ways. many. Here it is necessary to fabricate new and different mechanisms in order to violate the strict poetic controls established by traditional poetry, and in this regard, the various dramatic forms provide artistic possibilities for the poet, in order to open new horizons. On this basis, I will try to determine the dramatic manifestations of the dialogue in Shagar Al-Akhdar Baraka and the extent of the effectiveness of poetry’s use of a set of techniques in order to advance the different new poetic experience, which opened a space for many questions that made the reader open to open connotations with its possibilities, to reveal the artistic characteristics, However, investing the characteristics of literary genres in contemporary Algerian poetry was a manifestation of the writing strategy itself, whose ambitions were to transcend traditional Arabic poetry and this is a natural result of that cohesion that the poet wrote in the crucible of the contemporary poem, where poetic and dramatic elements intertwined and interacted, as this overlap becomes more profound. In terms of construction and significance; Which means that these modernist features reflect a poetic discourse that places the question of writing among its entitlements and priorities.

الكلمات المفتاحية

الحوار الدرامي، الشعري، الخرق، التجربة الشعرية، الابداع الشعري. Dramatic dialogue, poetic, breaking, poetic experience, poetic creativity