Sciences of sport performance
Volume 3, Numéro 1, Pages 83-103

دراسة وصفية لمستوى السمات الشخصية عند التلاميذ المنخرطين في كرة القدم في المرحلة المتوسطة ( دراسة على التلاميذ المنخرطين في الانشطة الرياضية المدرسية اللاصفية في المرحلة المتوسطة)

الكاتب : رحمة سليماني . يوسف حرشاوي . كمال كحلي .

الملخص

تهدف الدراسة الى معرفة خصائص و مميزات شخصية التلاميذ المنخرطين في نشاط كرة القدم، و معرفة ما اذا كان هناك في مستوى هذه السمات تعزى لمتغر المستوى الدراسي كذالك توسيع مجال الاطلاع الباحثين حول مقياس السمات الشخصية لدى التلاميذ المنخرطين في الانشطة الرياضية المدرسي الاصفية و اعتماده في الدراسات، اعتمدنا في الدراسة على المنهج الوصفي و بلغت عينة البحث 294 ذكور، و اعتمدنا على مقياس السمات الشخصة المعد من طرف الباحثة ، و بالاعتماد على المتوسط الحسابي و الانحراف المعياري و تحليل التباين الاحادي خرجنا بمجموعة من النتائج نذكر منها: يتميز التلاميذ المنخرطين في الانشطة الرياضية المدرسية اللاصفية لنشاط كرة القدم بسمات التلية :( الانبساطية ، الاجتماعية ، تحمل المسؤولية ، الاستقلالية ، السيطرة ، الشجاعة ، الاصرار) بمستوى مرتفع ، و اظهرت النتائج تميز هذه الفئة بسمة ( تقدير الذات ) بمستوى متوسط ، و تميزو بمستوى منخفض في سمة ( الاتزان الانفعالي )، يوجد فروق في مستوى السمات الشخصية بين المستويات الدراسية الاربعة ( الاولى متوسط و الثانية متوسط و الثالثة متوسط و الرابعة متوسط ) Abstract: The study aims to know the characteristics and characteristics of the personality of the students involved in the football activity, and to find out whether there are in the level of these traits due to the variable of the academic level as well as expanding the field of knowledge of researchers about the measure of personality traits of the students involved in the extra-curricular sports activities and its adoption in the studies In the study, we relied on the descriptive approach, and the research sample amounted to 294 males, and we relied on the personality trait scale prepared by the researcher, and by relying on the arithmetic mean, standard deviation and analysis of one-way variance, we came out with a set of results, among which we mention: The students involved in sports activities are distinguished The extra-curricular school football activity has the following characteristics: (extraversion, social, responsibility, independence, control, courage, persistence) at a high level, and the results showed that this category distinguished the attribute (self-esteem) at a medium level, and they were distinguished at a low level in the attribute (emotional balance). There are differences in the level of personality traits between the four academic levels (the first is average, the second is average, the third is average, and the fourth is average).

الكلمات المفتاحية

الشخصية _ السمات الشخصية _ كرة القدم _ الانشطة الرياضية اللاصفية