Sciences of sport performance
Volume 1, Numéro 2, Pages 85-101
2019-12-29

مقاربة معرفية لتحديد مستويات الذكاء الجسمي الحركي لدى طلبة التربية البدنية والرياضية في ضوء متغير الجنس دراسة ميدانية مقارنة بجامعة سوق أهراس

الكاتب : محفوظ قطاوي .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى تقصي مستويات الذكاء الجسمي الحركي لدى طلبة التربية البدنية والرياضية ،وكذا معرفة الفروق القائمة في هذه المستويات حسب متغير الجنس، استخدم الباحث المنهج الوصفي ، حيث تشكل مجتمع البحث من 150 طالبا و بلغ حجم العينة (40) طالب منهم (26) ذكور و( 14) اناث تم اختيارهم بالطريقة المقصودة ( عينة اعتراضية ) ما يمثل نسبة (26%) من المجتمع الكلي تم استخدام مقياس الذكاء الجسمي الحركي لـ ـ( رفيق نبيل محمد) (2006) لقياس مستويات الذكاء الجسمي الحركي في كل من الابعاد التالية : ( المرونة – الاصالة – الاعتمادية – المواظبة ) ، بعدها قام الباحث باستخدام الحزمة الاحصائية (spss) متمثلة في المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية ومعامل T للفروق اظهرت نتائج الدراسة انعدام فروق دالة احصائيا في الدرجة الكلية لمستويات الذكاء الجسمي بين الجنسين كما ثبت انه لا توجد فروق دالة احصائيا في ابعاد الذكاء الجسمي الحركي عدا بعد ( الاعتمادية) حيث سجلت فيه فروق دالة احصائيا لصالح الذكور. Abstract: A cognitive approach to determine the levels of bodily-kinesthetic intelligence of physical education students in the light of the sexe variabl. The preset study aimed to investigate the levels of bodily-kinesthetic intelligence of physical education students , As well as knowledge of the differences in these levels by sex variabl, The researcher used the descriptive method , Where the research community of 150 students , And the number of sample (40) students , Of whom (26) males and (14) females were selected in the intended way (sample interceptor) , Representing 26% of the totalpopulation, it was used the scal of (Rafik Mohammed 2006) To measure thebodilykinesthetic intelligence In each of the following dimensions:(flexibility -authenticity - reliability – attendance ), The researcher then used the statistical package (spss) Represented in arithmetical averages and standard deviationsAnd T coefficient of differences , Results of the study showed no statisticallysignificant differences in the total score of levels of bodilykinesthetic intelligence By sex variable , There were also no statistically significant differences in dimensions of bodily-kinesthetic intelligence Except (reliability) dimensin there were statistically significant differences in favor of males .

الكلمات المفتاحية

الذكاء الجسمي الحركي - طلبة التربية البدنية والرياضية.