Sciences of sport performance
Volume 1, Numéro 1, Pages 276-299

و اقع تقويم مادة التربية البدنية والرياضية للمرحلة المتوسطة في ظل المقاربة بالكفاءات دراسة ميدانية لبعض متوسطات بلدية برج بوعريريج.

الكاتب : عصام لعياضي . سمير مرزوقي . محمد زواق .

الملخص

نهدف من خلال دراستنا إلى معرفة واقع تقويم مادة التربية البدنية والرياضية في المرحلة المتوسطة من وجهة نظر الأساتذة وكذلك معرفة صعوبات التقويم التكويني الذي يواجهه أستاذ التربية البدنية والرياضية،وقد تكونت عينة الدراسة من أساتذة التربية البدنية للمرحلة المتوسطة لمقاطعة بلدية برج بوعريريج والمقدر عددهم بــ (33 أستاذا)، وفيما يخص اختيار العينة فقد تم دراسة جميع أفراد المجتمع أي أننا اعتمدنا أسلوب الحصر الشامل ، وتمحورت أداة الدراسة في استخدام الاستبيان المغلق،أما بالنسبة لمنهج الدراسة فقد تم استخدام المنهج الوصفي لأنه الأنسب للدراسة،وأهم نتائج الدراسة كانت على الشكل الأتي: - التقويم الحالي لدرس التربية البدنية والرياضية في المرحلة المتوسطة يعتمد على التنقيط العددي بشكل كبير - التقويم الحالي لحصة التربية البدنية والرياضية مجرد اتخاذ قرارات مرتبطة بالمسارات الدراسية للتلاميذ - ترجع صعوبات التقويم التكويني إلى نقص تكوين معلمي التربية البدنية والرياضية. - ترجع صعوبات التقويم التكويني إلى نقص الوقت المخصص لحصة التربية البدنية والرياضية. - ترجع صعوبات التقويم التكويني إلى ارتفاع عدد التلاميذ في حصة التربية البدنية والرياضية abstract: Our objective is to know the reality of evaluating physical education and sports in the intermediate stage from the point of view of the teachers as well as the knowledge of the difficulties of the formative evaluation faced by the professor of physical education and sports. The sample of the study was composed of professors of physical education for the middle stage of the municipality of Bordj Bou Arreridj (33 teachers). In terms of sample selection, all members of the society were studied, ie, we adopted the comprehensive inventory method. The study tool focused on the use of the closed questionnaire. As for the methodology of the study, Head, and the most important results of the study were to form the following: - The current calendar of physical education and sports education in the middle stage depends on numerical punctuation significantly - The current calendar of the share of physical education and sports just make decisions related to the tracks of students - The difficulties of the formative evaluation are due to the lack of the composition of the teachers of physical education and sports. - The difficulties of the formative calendar are due to the lack of time allocated to the share of physical education and sports. - The difficulties of the formative assessment are due to the increase in the number of pupils in the physical education and sports sector

الكلمات المفتاحية

تقويم- التربية البدنية والرياضية-المقاربة بالكفاءات