المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 4, Numéro 3, Pages 614-631
2021-08-15

أثر برنامج حركي مقترح في تنمية الإسترخاء لدى تلاميذ التعليم المتوسط

الكاتب : خضراوي نبيل .

الملخص

تهدف الدراسة إلى معرفة أثر النشاط الحركي على نمو مهارة الإسترخاء،حيث إستخدم الباحث المنهج التجريبي لملائمته لطبيعة الدراسة (تصميم المجموعتين) ويمثل مجتمع البحث تلاميذ التعليم المتوسط،أخذت منه عينة قصدية(عمدية) بلغت (26) تلميذ،ولجمع المعلومات والبيانات إعتمد الباحث على مقياس القدرة على الإسترخاء الذي صمم من طرف فرانك فيتال (1981)وأعد صورته العربية محمد علاوي وأحمد السويفي (1982)،وتم معالجة البيانات والمعلومات بإستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية(SPSS) وبإستخدام الأساليب الإحصائية التالية: المتوسط الحسابي،الإنحراف المعياري،إختبار(test.T).ومن نتائج الدراسة مايلي: للبرنامج المقترح تأثير إيجابي على تنمية الإسترخاء لدى تلاميذ التعليم المتوسط . Abstract: The study aims to know the effect of Motor activity on development of the skill of relaxation, where the researcher used the experimental approach for its suitability to the nature of the study, the research community is represented by middle school pupils, from whom an intentional sample of (26) pupils were taken and divided equally into two groups (experimental-witness), and to collect information and data, the researcher relied on scale of the ability of relaxation that was designed by (Frank Vital-1981) under the title (Your Ability Relax) and its Arabic picture was prepared by Muhammad Allawi and Ahmed Al-Swaify (1982), the data and information has been processed using the social Sciences Statistical Package Program (SPSS), in addition to the following statistical methods : Arithmetic average, standard deviation, test (T). and the results of the study include:The proposed program has a positive impact on the development of relaxation among middle school pupils

الكلمات المفتاحية

البرنامج ; النشاط الحركي ; المهارة العقلية ; الإسترخاء ; المراهقة