المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 4, Numéro 3, Pages 330-342
2021-08-15

القبح عند ابن الدباغ القيرواني: مقاربة استيطيقية بأفق حداثي عند انموذج صوفي.

الكاتب : حشاني محمد رضا .

الملخص

يرى ابن الدباغ ان القبح عارض في الوجود وان الجمال هو الجوهري، كما يؤكد على ان غياب الكمال يؤدي الى غياب الجمال ومن ثمة يؤدي الى ظهور القبح ، ويرى ابن الدباغ أهم العوارض التي تعيق الكائن عن بلوغ كماله ومن ثمة جماله هي الكثافة الظلمانية اي المادة وما يتعلق بها من صفات لاأخلاقية وانغماس في الشهوات المادية ووجود هذه العوارض وجود زائف وهمي لذا فالقبح أيضا وجوده زائف ، كون أن الوجود الأصيل والحقيقي هو لله وحده عز وجل ، وهو متصف بالجمال و الخير و الحق المطلق، و فكرة إثبات هذه الصفات على كمالها للذات الإلهية و تحققها بها هي مقصد الشريعة الإسلامية التي تقوم على تقديس و تنزيه الذات الالاهية في أسمائها وصفاتها وافعالها وجميع ما يتعلق بها، وان قلنا غير هذا :أي ان القبح موجود ووجوده اصيل وانه يمكن للقبح ان يكون قبحا مطلقا ،لأثبتنا صفة القبح للذات الالاهية وسبحان الله عما يصفون، مما يؤكد ان مفكرنا لم يصغ نظريته حول الاستيطيقا السلبية: القبح على أسس دينية نقلية بحته ولا جمالية أخلاقية فحسب، بل تعدى ذلك و ابدع ان جعل لها تأصيلا انطولوجيا ، تتعلق بمفهوم الوجود الأصيل :الذي هو للذات الالاهية وفقط ،وكل ما خلى ذلك فهو وجود غير اصيل زائف ايل للفناء . Abstract: Ibn al-Dabbagh believes that ugliness is a contradiction in existence and that beauty is the essence. He also emphasizes that the absence of perfection leads to the absence of beauty, and from there it leads to the emergence of ugliness, and Ibn al-Dabbagh sees the most important symptoms that hinder the being | From attaining its perfection, and from there its beauty, oppressive density, i.e. matter and the immoral attributes and indulgences related to it | In material desires and the existence of these symptoms, a false and imaginary existence, therefore, ugliness is also a false existence, since the original and true existence is God alone, the Almighty, and it is characterized by beauty, goodness and absolute truth, and the idea of proving these qualities on their perfection of the divine self and its realization is the purpose of Sharia Islam, which is based on the sanctification and honesty of the Divine Self in its names, attributes, actions and all that is related to it, and if we said otherwise: That means that ugliness exists and its existence is genuine and that ugliness can be absolute ugliness, then we have proven the characteristic of ugliness to the divine self and glory to what they describe, which confirms that our thinkers He did not formulate his theory on negative aesthetics: ugliness was based on purely religious, narrative, aesthetic, and ethical foundations only, but he went beyond that and created an ontological basis for it, related to the concept of authentic existence: which is for the divine subject and only, and everything that leaves that is an inanimate existence , For the yard.

الكلمات المفتاحية

القبح، الجمال ، الذات الالاهية ، الوجود الاصيل، النفور، اللاأخلاق.