Revue Organisation et Travail
Volume 10, Numéro 3, Pages 209-226
2021-10-09

أثر أبعاد جودة الخدمات الصحية على ولاء المرضى (دراسة حالة عيادة أمينة بولاية البليدة – الجزائر-)

الكاتب : مكي الحاج . حواس مولود .

الملخص

يعد موضوع جودة الخدمات الصحية وتحسينها، من أهم أولويات المؤسسات الصحية العامة والخاصة، هذا لتحقيق عدة أهداف من بينها تعزيز رضا وولاء الزبائن وتهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر أبعاد جودة الخدمات الصحية على ولاء المرضى في العيادة الخاصة محل الدراسة، وقد تم أخذ عيّنة عشوائية من المجتمع المدروس مكونة من 150 مريض، حيث اعتمدنا على أداة الاستبيان لمعرفة أرائهم. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن أبعاد جودة الخدمات الصحية لها تأثير قوى على ولاء المرضى، وأن العيادة تهتم بأبعاد جودة الخدمات الصحية، كما أن بعد التعاطف هو البعد الأكثر تأثيراً. The issue of quality & improvement of health services, is one of the most important priorities of public & private health institutions, this is to achieve several goals, including enhancing customer satisfaction & loyalty. This study aims to know the effect of the dimensions of the quality of health services on the loyalty of patients in the private clinic under study. A random sample of 150 patients was taken from the studied community, and we relied on the questionnaire tool to find their opinions. The study found a set of results, the most important of which are: that the dimensions of the quality of health services have a strong impact on the loyalty of patients, that the clinic is concerned with the dimensions of the quality of health services, and that the dimension of empathy is the most influential dimension.

الكلمات المفتاحية

الخدمات الصحية، جودة الخدمات الصحية، ولاء الزبون.