مجلة مفاهيم
Volume 4, Numéro 2, Pages 221-227
2021-10-02

الحجاج ومسالكه عند أبي الوليد الباجي

الكاتب : نعار محمد .

الملخص

يعكس الدرس الحجاجي رؤية فعلية عن التراث الغريق الذي اتسم بدرس الحجاج والجدل كما هو في تراث الأمم الأخرى من ذلك كان وجوده ضمن المعارف والانشغالات العربية امرا اساسيا في الدفاع عن الملة وقد كان ذلك من خلال علم الكلام وقد كانت للبلاغة الفضاء الذي استطاع أن يحتوي هذا العلم وفي هذا السياق تدخل مجهودات ابي الوليد من خلاله كتابه الحجاج بحكم المعارف التي حصلها وفعلها في بلاد الغرب الإسلامي وكان له الأثر البليغ في منهجها وإعادة النظر في قراءة النصوص وإخراجها بما يتناسب والمرحلة الحساسة التي كانت عليها البلاد الاسلامية . كلمات مفتاحية :الحجاج ، الجدل ،المنهج ،الاحتجاج ،القرينة . The Hajjaji lesson reflects an actual vision of the drowning heritage, which was characterized by the study of pilgrims and controversy as it is in the heritage of other nations. From that, its presence within the Arab knowledge and preoccupations was essential in defending the denomination and that was through the science of theology and rhetoric had the space that was able to contain this science In this context, the efforts of Abu Al-Walid enter through his book Al-Hajjaj by virtue of the knowledge that he obtained and did in the countries of the Islamic West, and it had a significant impact on its approach and reconsideration of the reading and production of texts in proportion to the sensitive stage in which the Islamic countries were. Key words: the pilgrims, the debate, the approach, the protest, the context.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية :الحجاج ، الجدل ،المنهج ،الاحتجاج ،القرينة .