مجلة البحوث في علوم وتقنيات النشاط البدني والرياضي
Volume 2, Numéro 2, Pages 191-208
2021-09-30

الصورة الذهنية للعلاقات العامة لدى رؤساء أندية كرة القدم

الكاتب : مريشيش خالد .

الملخص

: تهدف هذه الدراسة الى معرفة أهمية الصورة الذهنية للعلاقات العامة و تأثيراتها على الأندية والاتحادات الرياضية، فالسمعة الجيدة تعزز من إمكانية تحقيق الربح لأنها تجذب العملاء نحو منتجات الأندية والاتحادات الرياضية كما تجذب المستثمرين لها، والموظفون ذوي الخبرة والمهارة لتقلد المناصب بها والأندية والاتحادات تبني سمعتها من خلال تطويرها للممارسات التي توحد بين الاعتبارات الاقتصادية والاجتماعية داخل خططها الاستراتيجية والتنافسية، وعلى كل رئيس ناد أو اتحادية رياضية أن يكون على علم أو دراية بأهمية العلاقات العامة داخل المؤسسة الرياضية وقد استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي من خلال توزيع اداة الاستبانة على عينة تتمثل في 18 شخص يمثلون رؤساء و مسيري أندية من أندية كرة القدم بولاية المسيلة وتوصلنا الى نتيجة مفادها أن العلاقات العامة تهدف إلى تغير الانطباع العام عن الأندية الرياضية ووضعها في صورة إيجابية وأن وظيفتها مهمة داخل المؤسسة الرياضية للربط بين عمل كل الإدارات كذلك لتحقيق أهداف الأندية وكسب ثقة الأعضاء مع قرارات مجلس الإدارة. Abstract: This study aims to know the importance of the mental image of public relations and its effects on clubs and sports federations, as a good reputation enhances the possibility of making profit because it attracts customers towards the products of sports clubs and federations and also attracts investors to them, and the experienced and skilled employees to assume positions in them, clubs and federations build their reputation through Its development of practices that unite economic and social considerations within its strategic and competitive plans, And every president of a club or sports federation must be aware or familiar with the importance of public relations within the sports institution. We have used the descriptive and analytical method by distributing the questionnaire tool to a sample of 18 people representing presidents and managers of football clubs in the Wilayat of M'sila, and we reached a conclusion that Public relations aims to change the public perception of sports clubs and put them in a positive light And that her job is important within the sports institution to link the work of all departments as well to achieve the goals of the clubs and gain the confidence of members with the decisions of the Board of Directors.

الكلمات المفتاحية

الص ; رة الذهنية العلاقات العامة رؤساء اندية كرة القدم