مجلة البحوث العلمية والدراسات الإسلامية
Volume 13, Numéro 3, Pages 13-40
2021-09-30

أصول التفسير بين الفراهي والطاهر بن عاشور - دراسة مقارنة- Assets Of Interpretation Between Al Farahi And Al Tahar Ibn Achour – Comparison Study -

الكاتب : بن مصطفى حسين .

الملخص

يُعَدّ الإمامان عبد الحميد الفراهي والطاهر بن عاشور من العلماء المجددين في علم التفسير، فقد أسهم كل منهما في بيان مظاهر التجديد من خلال كتابهما "التكميل في أصول التأويل" وتفسير "التحرير والتنوير" -وخاصة مقدماته -على التوالي، فكانت أبرز إشكاليات البحث هي: ما هي أهم أصول التفسير التي ذكرها الإمامان؟ وما مدى تنزيلهما تلك الأصول على القرآن الكريم وتفسير آياته؟ لذلك يهدف هذا البحث إلى بيان أصول التفسير عند الإمامين، وتوضيح مدى توظيفهما تلك الأصول في تفسير آيات القرآن الكريم، ومن أهم نتائج البحث التي خلصت إليها: حصر أصول التأويل عند الفراهي في تأويل الفرقان بالفرقان ورعاية النظام المسمى بالوحدة الموضوعية، وغلب تركيز ابن عاشور في تفسيره على الأصول اللغوية أكثر من الأصول النقلية، كما بيّن البحث أن الإمام ابن عاشور استطاع إلى حد كبير تنزيل أصوله على القرآن بخلاف الإمام الفراهي، ولعل هذا الأخير معذور لأنه لم يكتب له إكمال كتابه. Abstract The Imams Abd Al-Hamid Al-Farahi and Al-Taher Ibn Ashour are counted among the scholars of renewal in the science of interpretation. Each one of them has contributed in the demonstration of renewals through their books "Supplementation in the Asset of Interpretation" and the interpretation of "Liberation and Enlightenment", especially their introductions. The main research questions are : What are the most important fields of interpretation mentioned by the two Imams? What is the extent they capture its assets on the Holy Quran and the interpretation of its verses? Therefore, this research aims to clarify the principles of interpretation of the two Imams, and to clarify the extent to which they employ these principles in the interpretation of the verses of the Noble Quran, and one of the most important results of the research that I concluded: limiting the principles of interpretation according to Al-Farahi in the interpretation of the Forkan with the Forkan and taking care of the system called objective unity. On the other hand, the focus of Ibn Ashour in his interpretation has been on linguistic assets more than the textual ones. The research has illustrated that Imam Ibn Ashour was able, to a large extent, to deploy his assets to the Quran unlike Imam Al-Farahi who is excused for he he could not complete his book yet.

الكلمات المفتاحية

أص ; ل التفسير الفراهي ; ابن عاش ; ر ; مقارنة