مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 15, Numéro 2, Pages 476-484
2021-09-30

التّوجيه الجمالي وأبعاده الحضارية عند مالك بن نبي

الكاتب : كنان اليامين .

الملخص

ملخص: تهدف الدراسة إلى تبيان مفهوم الجميل عند مالك بن نبي الذي يتجاوز حدود الانفعالات الحسية والإدراكات الجمالية إلى أبعاد أخلاقية وتربوية، هذا ما تلخصه فكرة التوجيه الجمالي التي تعتبر بمثابة تربية اجتماعية يقر بن نبي بانحراف مفهوم الجميل نتيجة المصادرات الثقافية التي عرفها الفرد المسلم، حيث يتأكد له في مستويات الإثبات أن فكرة التوجيه تعمل على إعادة استرجاع كل المقومات الثقافية والأخلاقية والجمالية، ومنه يهدف مبدأ التوجيه الجمالي إلى بناء غاية محددة من الادراكات الجمالية وهي الغاية الأخلاقية التي ترتبط أساسا بالفكرة الدينية، الأمر الذي يجعل من الفرد المسلم فردا سائرا في طور الحضارة. ABSTRACT The study aims to clarify the beautiful concept according to Malek Ben Nabi that exceeds the limits of sensory emotions and aesthetic perceptions to moral and educational dimensions, this is what summarized by the idea of aesthetic guidance which is considered as social education. Ben Nabi acknowledges the deviation of the beautiful concept as a result of cultural confiscations known by the Muslim individual, as it is assured at the levels of proof that the idea of guidance is recuperation all the cultural, ethical and aesthetic components. so, the principle of aesthetic guidance aims to build a specific purpose of the aesthetic perceptions, which is an ethical goal that is mainly related to the religious idea, the later makes the Muslim individual moving to the stage of civilization.

الكلمات المفتاحية

التوجيه الجمالي، الثقافة، الفكرة الدينية، الحضارة، الفن