مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 15, Numéro 2, Pages 298-314
2021-09-30

أثر طريقة التعلم التعاوني في تعلم القواعد النحوية لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي

الكاتب : تمزور حليمة . دادون مسعود .

الملخص

ملخص يعد النحو عماد اللغة العربية؛ فهو وسيلة اكتساب ملكة اللغة، وهو مقياس صحة وسلامة الكلام، وهو القواعد التي تمثل قانون تأليف الكلام. لكن لطالما عانت تعليمية قواعد النحو العربي من صعوبات جمة، جعلت الكثير من الباحثين يشددون على ضرورة تيسير النحو وتبسيط قواعده للمتعلمين، ليس من حيث المحتوى فحسب، بل ومن حيث طرائق تقديمه وتبليغه للمتعلمين، وهذا ما تهدف هذه الدراسة إليه من خلال البحث في أثر طريقة التعلم التعاوني في تعلم القواعد النحوية لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي. فبعد عرض مجموعة من أنواع الطرائق التقليدية والحديثة والخاصة، اخترنا طريقة التعلم التعاوني لتدريس القواعد النحوية المقررة لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي. في هذه الورقات البحثية نقدم نموذجا عن سير درس المثنى وفق هذه الطريقة مع رصد النتائج، لنتأكد أن اختيار طريقة التعلم التعاوني لها أثر إيجابي واضح؛ ونتأكد أيضا أن اختيار الطريقة المناسبة في تدريس القواعد النحوية يشكل فرقا جليًا ويعطي نتائج طيبة. Abstract: Grammar is considered the pillar of the Arabic language. It is a way of acquiring language skills and the means of verifying the correctness and integrity of speech. It is the rules that govern the composition of speech. However, the teaching of Arabic grammar has always suffered from many difficulties; which has led many researchers to emphasize the need to facilitate grammar and simplify its rules for learners, not only in terms of content, but also in terms of ways of presenting and communicating it to learners. It’s the aims of this study by exploring the impact of the Collaborative Learning method in learning grammatical rules for fifth year elementary school students. After presenting a set of traditional, modern and special methods, we chose the collaborative learning method to teach grammar rules in the fifth grade of elementary school. In this research paper, we will present a model of the course of the lesson of dual (Muthana) according to this method, with a follow-up of the results, to ensure that the choice of the collaborative learning method has a positive and clear impact. . We'll also make sure that choosing the right method for teaching grammar makes a difference and works well.

الكلمات المفتاحية

طرائق التعلم ; التعلم التعاوني ; القواعد النحوية ; تعليم اللغة العربية ; السنة الخامسة ابتدائي ; learning methods ; collaborative learning ; grammar ; didactic of Arabic ; fifth year elementary school