مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 15, Numéro 2, Pages 172-188
2021-09-30

فاعلية العمل الإرشادي في المؤسسات التربوية بالجزائر دراسة ميدانية على عينة من مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهني بولاية المغير

الكاتب : بن الطاهر عماد . علي الشريف حورية .

الملخص

ملخص: تهدف الدراسة الحالية إلي التعرف على فاعلية العمل الإرشادي في المؤسسات التربوية بالجزائر من وجهة نظر عينة لمستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية المغير، و كذا التعرف على درجة فاعلية الحصص الإعلامية و المقابلات الإرشادية في العمل الإرشادي، وللإجابة عن أسئلة الدراسة واختبار فروضها استخدمنا المنهج الوصفي، ولجمع المعلومات تم استخدام استبيان لقياس مستوى العمل الإرشادي يتضمن أربعة عشرة فقرة (14) مطبقا على عينة قوامها عشرون(20)مستشارا للتوجيه والإرشاد المدرسي والمهني، وقد تم اعتماد الأساليب الإحصائية التالية: المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، معامل الارتباط بارسون ومعامل الثبات آلفا كرونباخ، تم التوصل إلي أن درجة فاعلية العمل الإرشادي بالمؤسسات التربوية كبيرة، كما أن الحصص الإعلامية و المقابلات الإرشادية تساهم بدرجة كبيرة في فاعلية العمل الإرشادي، كما تم تقديم بعض التوصيات لتفعيل العمل الإرشادي بالمؤسسات التربوية للمساهمة أكثر في تحسين المستوى التعليمي. الكلمات المفتاحية: الإرشاد، الإرشاد التربوي، مستشار التوجيه، المؤسسة التعليمية. Abstract: The present study aims to identify the effectiveness of extension work in educational institutions in Algeria from the point of view of a sample of school and vocational guidance counselors in the state of Mughayer, as well as to identify the degree of effectiveness of informational classes and counseling interviews in the extension work, and to answer the study questions and test their hypotheses, we used the descriptive approach, To collect the information, a questionnaire was used to measure the level of counseling work that includes fourteen paragraphs (14) applied to a sample of twenty (20) counselors for school and vocational guidance and counseling. The following statistical methods were adopted: arithmetic means, standard deviations, Parson correlation coefficient and Alpha Krumbach coefficient. It was concluded that the degree of effectiveness of extension work in educational institutions is great, and that informational classes and informational interviews contribute significantly to the effectiveness of extension work, and some recommendations have been made to activate the extension work in educational institutions to contribute more to improving the educational level. Keywords: counseling, educational guidance, guidance counselor, educational institution.

الكلمات المفتاحية

الإرشاد ; الإرشاد التربوي ; مستشار التوجيه ; المؤسسة التعليمية