مجلة الحوكمة، المسؤولية الإجتماعية والتنمية المستدامة
Volume 3, Numéro 2, Pages 55-71
2021-09-30

الحوكمة الالكترونية كآلية لتحسين جودة الخدمة الصحية – مع الاشارة إلى تجربة الجزائر-

الكاتب : تلي مريم .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على دور الحوكمة الالكترونية في عصرنة إدارة المنظمات الصحية ، و خاصة في اعتمادها على تكنولوجيا الاعلام والاتصال في تحسين وتطوير جودة الخدمات الصحية. وتسعى الجزائر لتطبيق الحوكمة الإلكترونية في قطاع الخدمات الصحية لتسهيل عملها وتحسين من خدمتها . واستنادا على واقع تجربة الجزائر في هذا المجال توصلت الدراسة إلى أن الجزائر مازالت في المراحل الأولى لذلك عليها تكثيف جهودها و الاستفادة من تجارب الدول في مجال الحوكمة الإلكترونية و آلياتها في تحسين جودة الخدمات الصحية. Abstract: The aim of this study is to highlight the role of the electronic governance in modernizing the management of health organizations, considering as an effective mechanism to achieve this, especially in its reliance on information and communication technology in improving and developing the quality of health services. Algeria seeks to implement electronic governance in the health services sector to facilitate its work and improve its service. And based on the reality of Algeria’s experience in this field, the study concluded that Algeria is still in the early stages. Therefore, it must intensify its efforts and benefit from the experiences of countries in the field of electronic governance and its mechanisms in improving the quality of health services.

الكلمات المفتاحية

الحوكمة ، الحوكمة الإلكترونية، الجودة، جودة الخدمة الصحية، تجربة الجزائر.