أبحاث
Volume 6, Numéro 3, Pages 131-150
2021-09-27

تنمية الكفاية التواصلية لنتعلمي اللغة العربية في ضوء الدلالة المعرفية

الكاتب : لخزاز عبد الإله .

الملخص

قدم هذا البحث تحليلا لإشكالية كانت ولاتزال متعمقة في مجال تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، إلا وهي ضعف الكفاية التواصلية للمتعلمين. خصوصا وأن عملية التواصل تقتضي من طرفي التواصل تقاسم معرفة اللغة والماصدقات والتصورات مع العلم أن البنية التصورية للمتعلم تختلف عن البنية التصورية لمتكلم اللغة الهدف. وهكذا، بين البحث أن قسما من ذلك الضعف مرده ضعف في الكفاية الدلالية وكيفية فهم المتعلمين للمعجم. إذ تكتفي أغلب البرامج التعليمية على تدريس المعاني الأولية للمفردات، دون إبراز العلاقات المعجمية لتلك المفردات ومعانيها الموسعة والثقافية، التي لها علاقة بثقافة اللغة الهدف. وهكذا، فإن كل عملية تدريس المفردات لا تبرز للمتعلم هذه الخصوصية وفق اللغة الهدف لا تساعد في تنمية الكفاية التواصلية. لذلك نوصي بضرورة الإغماس اللغوي الثقافي في برامج تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها. This research presented an analysis of weakness the communicative competence of non-native Arabic learners. Especially, the communication process is based on requires the sender and the receiver to share knowledge of the language and Concepts. The research showed that part of that weakness is due to a weakness in semantic competence and how the learners understand the lexicon. Most educational programs are satisfied with teaching the primary meanings of the vocabulary, without showing the lexical relationships of those vocabulary and their expanded and cultural meanings, which have a relationship with the target language culture. Thus, any process of teaching vocabulary that does not show those characteristics according to the target language does not help in developing communicative competence. Therefore, we recommend the necessity of cultural linguistic immersion in programs for teaching Arabic to non-native learners.

الكلمات المفتاحية

الكفاية التواصلية- الكفاية الدلالية-الدلالة المعرفية ; ; communicative competence- semantic competence- cognitive Semantics