الباحث
Volume 13, Numéro 1, Pages 308-321
2021-09-27

المسرح الجزائري بين الأصالة والمعاصرة.

الكاتب : مولاي كاملة .

الملخص

أضحى التجريب خيارا كتابيا لا مفر منه في الجنس القصصي، إذ بات من الصعب تجاوزه، أي لابد من كسر هذا النموذج النصي والبحث عن نموذج مخالف، فيحق لكل مبدع أن يخوض مغامرة جمالية جديدة يخترق بها كل الأعراف والتقاليد الكتابية التي أصبحت هاجسا أمام الإبداع، من خلال العودة إلى التراث الشعبي لتأهيل هذا الفن وذلك بإيجاد أشكال ومضامين مناسبة للوصول إلى المتلقي الجزائري التواق إلى المسرح الشعبي البعيد عن الأشكال الغربية, فالعودة إلى التراث هي التأصيل وتحقيق الذات والهوية, ومن هنا كانت خصوصية التجربة المسرحية -بعد الاستقلال- هذه التجربة المتكئة على التراث الشعبي وتجريب أشكال متنوعة . Experimentation in theater is considered an inevitable biblical option in narrative sex, as it has become difficult to bypass it, that is, this textual model must be broken and the search for a different model, so every creator has the right to embark on a new aesthetic adventure by which he penetrates all the traditions and written traditions that have become an obsession in front of creativity By returning to the folklore to qualify this art by creating appropriate forms and content to reach the Algerian recipient who is eager to reach the popular theater far from Western forms, so returning to the heritage is rooting, self-realization and identity, hence the peculiarity of the theatrical experience - after independence - this reclining experience On the folklore and experimenting with various forms.

الكلمات المفتاحية

المسرح؛ الجزائر؛ الأصالة؛ التجريب؛ المعاصرة.