Annales de l’université d’Alger
Volume 35, Numéro 3, Pages 329-348
2021-09-26

العلامات مجال خصب للتقليد

الكاتب : سعودي سعيد .

الملخص

الملخص العلامات من أهم عناصر الملكية الفكرية عموما والملكية الصناعية خصوصا وأقدمها ظهورا، ولها تأثير مباشر على الأفراد والدول والمجتمعات، لأنها ترتبط ارتباطا وثيقا بمختلف الأنشطة الاقتصادية من تجارة وصناعة وخدمات، وتعمل على التمييز بين سلع وخدمات شخص طبيعي أو معنوي عن سلع وخدمات غيره. ويعد التقليد أكبر خطر عالمي يهدد العلامات وأصحابها من جهة والمستهلكين واقتصاديات الدول من جهة أخرى. وإذا كانت القوانين المتعلقة بالعلامات لاسيما القانون الجزائري (الأمر رقم 03/06) جرمت تقليد العلامات وجعلته جنحة، إلا أنها لم تنص على معايير واضحة للتمييز بين العلامات الأصلية والعلامات المقلدة؛ وهو ما فسح المجال للسلطة التقديرية للقضاء في تحديد المعايير التي بموجبها يتم التمييز بينما يعتبر تقليدا واقعا على العلامات وما يعتبر غير ذلك. Abstract Marks are among the most important elements of intellectual property in general and industrial property in particular and the oldest in appearance, and have a direct impact on individuals, states and societies, because they are closely related to various economic activities, including trade, industry and services, and serve to distinguish between goods and services of a natural or legal person from the goods and services of others. Counterfeiting is the biggest global threatening marks and their owners on the one hand, and consumers and countries economies on the other hand. If the laws relating to marks, in particular the Algerian law (Ordinance No. 06/03), criminalized counterfeiting marks and made it a misdemeanor, but they did not stipulate clear criteria to distinguish between the original marks and the counterfeit marks; This allowed for the discretionary power of the judiciary to determine the criteria by which discrimination takes place, while it is considered a valid counterfeiting on marks and what is considered otherwise..

الكلمات المفتاحية

العلامات ; الملكية الصناعية ; العلامة الأصلية ; العلامة المقلدة ; التقليد ; معايير التقليد