مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 7, Numéro 4, Pages 89-106
2021-09-24

تنمية الذاكرة و تطويرها لدى الطفل الأصم الحامل لزرع القوقعي في المرحلة التحضيرية (3-5 سنوات) من خلال نشاطات خاصة - Memory Development And Development Of A Deaf Child Who Is Pregnant For Cochlear Implantation In The Preparatory Stage(3-5 Years) Through Special Activities

الكاتب : بيزات عمرية .

الملخص

الهدف من هذا العمل هو تصميم برنامج تدريبي لتنمية الذاكرة لدى الطفل الأصم الحامل لزرع القوقعي في المرحلة التحضيرية ، من 3- 5 سنوات وهذا في الوسط العيادي الجزائري إذ ينقسم البرنامج التدريبي إلى مجموعة من المحاور ( الذاكرة البصرية، الذاكرة السمعية، الذاكرة اللمسية، الذاكرة الذوقية والذاكرة الشمية) وكل محور له نشاطات وتمارين خاصة به وضحت المعالجة الاحصائية لنتائج الدراسة للمجموعة التجريبية بوجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات وهذا في الاختبار البعدي، هذا ما يدل على فعالية البرنامج العلاجي ونجاعته في تحسين الذاكرة وهذا ما كشفته النتائج عن وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطي درجات أطفال المجموعة الضابطة والتجريبية وهذا لصالح المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي.إذن توصلت الباحثة إلى فعالية البرنامج العلاجي ونجاعته في تحسين الذاكرة القائم على عدة تمارين إلى الاكتساب الجيد والفعال وتحقق تقدما ملموسا ويظهر ذلك في التواصل. The purpose of this work is to develop a training program in order to develop deaf children memory who have had a cochlear implant during the preparatory cycle. These children are 3 to 5 years old, approached within our Algerian clinical environment. The training program divides into several axes (visual memory, auditory memory, tactile memory, gustatory memory and olfactory memory). Each axis has its own specific activities and exercises, hence the purpose of this article is to present this training program which we question ourselves on its efficiency on the development of deaf children memory with cochlear implant. To answer to this question, we carried out an experimental study. It turns out, from the results and after dividing the study sample into two groups, a control group and an experimental group, and there is no difference statistically proven in the control group results at the post-test. Furthermore, there are statistical differences in the results of the experimental group. This shows the efficiency of the therapeutic program in improving memory, from the statistical differences of results of the two groups, in favour of the experimental group at the post-test. Finally, it is important to note that the efficiency of this therapeutic program is fulfilled especially in oral communication

الكلمات المفتاحية

الذاكرة, الطفل الأصم، الزرع القوقعي،البرنامج العلاجي، الإعاقة السمعية ; Memory, Deaf child, Cochlear implant, Therapeutic program, Hearing disability