المعيار
Volume 25, Numéro 6, Pages 791-807
2021-09-15

إتجاهات المواطنين نحو إجراءات تحسين الخدمة العمومية الإلكترونية بالجماعات المحلية -دراسة ميدانية على عينة من المتعاملين مع بلدية سطيف-

الكاتب : لعرباوي نصير . قرعيش حدة .

الملخص

تقييم المواطن لأجهزة الإدارة العمومية وانطباعه عنها مرهون بالعديد من العوامل والمتغيرات وأبرزها مدى قدرة هذه الأجهزة على التكفل بإحتياجاته والوقوف على مصالحه وطلباته، وقد اعتمدت وزارة الداخلية والجماعات المحلية على الإدارة الإلكترونية من أجل تقديم الخدمة العامة بشكل يوفر الوقت، الجهد واستيعاب الأعداد الهائلة من الجماهير طالبي الخدمة العمومية، وتحسين مستوى الإستجابة والفعالية وتعزيز النزاهة وتقليص البيروقراطية، حيث عمدت إلى استحداث سجل آلي وطني للحالة المدنية، سمح بإعفاء المواطن من تقديم وثائق الحالة المدنية، ومن ثمة التخفيف من حجم الملفات والإجراءات الإدارية مع تقليص آجال تسليم الوثائق الإدارية والبيومترية . Abstract: The citizen's impression and his evaluation of public administration organs depends on many factors and parameters. The most prominent factor is the extent of the ability of these organs to meet citizen’s needs and respond to his interests and demands. The Ministry of Interior and Local Communities (MILC) adopted the electronic management within their organs in order to upgrade the public service and get a public service that saves time, effort and can respond to a huge number of citizens. Such a management, improves service quality in terms of effectiveness, lessening of bureaucracy, traceability and enhancing the reliability. The MILC has also created a national automatic record of civil status. This national record releases the citizens from providing their civil status documents when required, and therefore, reduce the size of files and administrative procedures, as it also reduces the duration for delivery of administrative and biometric documents.

الكلمات المفتاحية

الخدمة العمومية ; الادارة الالكترونية ; الجماعات المحلية ; البلدية