AL-MUTARĞIM المترجم
Volume 21, Numéro 1, Pages 187-198
2021-07-20

تقنية Mind Mapping وتعليم الترجمة

الكاتب : ملاحي ليلى .

الملخص

تتناول هذه الورقة نظرية الخرائط الذهنية أو Mind Mapping ، والتي طورت على يد العالم طوني بوزان TONY BUZANحيث تقوم على تفعيل وظائف الدماغ البشري وذلك بتحفيز التفكير، فهي وسيلة تساعد على التخطيط والتعلم والتفكير البناء وهي طريقة لترتيب المعلومات وتمثيلها على شكل أقرب للذهن، بالإضافة إلى تنظيمها بشكل يمكن الذهن من تخزينها بطريقة سهلة وسريعة. في المقابل، فإن الترجمة هي عملية ذهنية لغوية، تعتمد على الدماغ بشكل كامل، أي تحتاج إلى تفعيل دائم الوظائف الذهنية للمترجم، لاسيما خلال العملية التعليمية، حيث تهدف دراستنا هذه إلى استغلال نظرية الخرائط الذهنية في تعليم الترجمة بشقيه النظري والتطبيقي. This paper deals with the theory of mind mapping, which was developed by the scientist Tony Buzan, as it is based on activating the functions of the human brain by stimulating thinking, as it is a method that helps to plan, learn and think constructively, and it is a method of arranging information and representing it in a form closer to the mind, in addition to organizing it In a way that enables the mind to store it in an easy and fast way. On the other hand, translation is a mental-linguistic process that depends entirely on the brain, meaning that it needs to permanently activate the mental functions of the translator, especially during the educational process, as our study aims to exploit the theory of mental maps in teaching translation in both theoretical and applied parts.

الكلمات المفتاحية

الخرائط الذهنية الدماغ تعليم الترجمة