الناصرية
Volume 12, Numéro 1, Pages 229-257
2021-09-03

Problématique De L’intervention Du Psychologue Scolaire Pour La Prise En Charge Des Troubles D’adaptation.

Auteurs : Ouazzani Mohamed .

Résumé

Abstract: After a brief historical overview of the empirical explorations made over more than four decades on the subject of learning and adjustment difficulties in school, The researcher suggests another avenue of investigation. The aim is to analyze the important components of pupils' adjustment and learning in school by taking responsibility for cases of adjustment disorders in this educational milieu, With this being highlighted to a large extent because of the emotional, cognitive perceptions (especially subjective) that the student possesses for himself, his family and the school. And that at any time, a school psychologist specialized in this field can intervene to take over all situations related to adjustment disorder at the school level. On the other hand, it helps workers in the educational field (professors - teachers) to understand and deal properly with pupils' maladaptation. Provided that the release agent of the school psychologist remains the reference in caring for school adjustment disorders. الملخص: إشكالية تدخل الأخصائي النفسي المدرسي للتعامل مع اضطرابات التكيف بعد لمحة تاريخية موجزة عن الاستكشافات التجريبية التي أجريت على مدى أكثر من أربعة عقود حول موضوع صعوبات التكيف والتعلم في المدرسة ، يقترح الباحث سبيلًا آخر للتحقيق. الهدف هو تحليل المكونات الهامة لتكيف التلاميذ وتعلمهم في المدرسة من خلال تولي مسؤولية حالات اضطرابات التكيف في هذا الوسط التربوي ، مع إبراز ذلك إلى حد كبير بسبب التصورات العاطفية المعرفية (خاصة الذاتية) التي يمتلكها التلميذ لنفسه وعائلته والمدرسة. و ذلك في أي وقت ، يمكن أن يتدخل عالم النفس المدرسي المختص في هذ المجال من أجل تولي جميع المواقف ذات الصلة بإضطراب التكيف على مستوى المدرسة.و من جهة أخرى تساعد العاملين في الحقل التربوي ( أساتذة –معلمين )عل الفهم وحسن التعامل مع سوء التكيف للتلاميذ.على أن تبقى عميلة التخل للأخصائي النفسي المدرسي بمثابة المرجع في التكفل بإضطرابات التكيف المدرسي.

Mots clés

Keywords:Student;teacher;supported ;school adaptation ; intervention. ; الكلمات المفتاحية : التلميذ ,المعلم ,التكفل , التكيف المدرسي , التدخل.