مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 2, Pages 1256-1277
2021-09-15

جماليات البناء الدرامي في مسرحية "الفيل يا ملك الزمان" لسعد الله ونّوس

الكاتب : بومنقاش نبيلة .

الملخص

يعد المسرح من أقدم الفنون الأدبية التي عرفها الإنسان و هو وعاء أدبي و مأدبة فنية تتفاعل فيها عناصر متعددة، و لا يتوقف هذا الفن عند حدود الفرجة و الإمتاع بل يحمل أيضا رؤية المبدع و أحاسيسه، و يعكس تناقضات الوعي و اللاوعي، الواقعي و المثالي، المركزي و الهامشي....و يسعى دائما لمسايرة معطيات العصر و احتياجاته المختلفة. تحاول هذه الدراسة استظهار جماليات البناء الدرامي في مسرحية سعد الله و نوس"الفيل يا ملك الزمان" من خلال الوقوف على آليات بناء نصه و طريقة تنامي أحداثه، و تؤطر هذه الرؤية جملة من الإشكاليات أبرزها:هل تتفق طروحات مسرحية سعد الله ونوس مع معطيات الواقع السياسي العربي؟بأي منطق سيسوّغ المبدع علاج ذلك البون الشاسع بين الحاكم و المحكوم؟ ما هي نقاط التقاطع بين آليات الجمال الفني و طرائق تعرية الخطاب السياسي و فضحه. Abstract: Theater is one of the oldest types of art , a literary form and an artistic banquet in which many elements interact. Thus, its role isn’t limited only in enjoying people and making them happy, but it translates the creator’s vision and feelings and reflects contradictions occurring between conscious and unconscious experiences, realistic and ideal, central and marginal ones….the goal of this art is always to respond to the different era’s needs. The present work is an attempt to highlight aesthetics of dramatic building in Saad Allah Wenous’s piece of theater, entitled “elephant, O the king of time” by studying mechanisms used in building his text and how events have been developed. to study this vision, there are many problems to raise, such:Do ideas dealt with in the piece agree withArab political reality? How can the creator give a solution to bridge the gap between governor and people? Where do the mechanisms of art aesthetic intersect with ways followed inshowing the truth of political discourse?

الكلمات المفتاحية

الجماليات؛ البناء؛ الدرامي؛ المسرح؛ سعد الله ونّوس؛ ; aesthetics; dramatic; building; theater; Saad Allah Wenous;