مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 2, Pages 352-374
2021-09-15

التحليل النقدي لخطاب البراديغم التوازني في سوسيولوجيا التربية

الكاتب : حامد علي . لوحيدي فوزي .

الملخص

ملخص: لدراسة الخطاب التربوي في سوسيولوجيا التربية, انطلاقا من البراديغم التوازني كإطار نظري معرفي, وفق مقاربة سوسيوتربوية لسانية, داخل الإطار البنائي الوظيفي, من خلال منهج التحليل النقدي للخطاب, اعتمادا على المدونة الدوركايمية بواسطة كتاب: التربية الأخلاقية لمؤلفه ايميل دوركايم والتي تتجانس معظم نصوصه مع خطاب البراديغم التوازني في سوسيولوجيا التربية, سعيا منا لتوضيح وابراز اهمية هذا الخطاب, وكذلك من اجل تحديد أهم المفاهيم المحورية التي تتجلى في هذا الخطاب, ثم تبيان بعض المداخل النظرية الملائمة لتحليل خطاب البراديغم التوازني في سوسيولوجيا التربية, ولتجسيد كذلك العلاقة المنهجية بينه وبين مختلف فروع العلوم الاجتماعية الأخرى, وتحقيق مدى قابليته كمنهج خارج اللسانيات اللغوية في اطار الخطاب التوجيهي التربوي لايميل دوركايم. اتباعا لخطوات المنهج الوصفي, نسعى من خلال هاته الدراسة الى وصف أهم النظريات التي تشكل البراديغم التوازني (البنائية الوظيفية, رأس المال البشري, التحديث), ثم التطرق لتقديم مختلف المقاربات التي تشكل منهج التحليل النقدي للخطاب. Abstract: To study the educational discourse in the sociology of education, based on the equilibrium paradigm as a theoretical and epistemological framework, according to a linguistic socio-educational approach, within the functional structural framework, through the approach of critical analysis of the discourse, relying on the Durkheim Blog by means of the book: Moral Education by Emile Durkheim, which most of its texts are homogeneous ‎ with the discourse of equilibrium paradigm‎ in the sociology of education, seeking to clarify and highlight the importance of this discourse, as well as in order to identify the most important central concepts that are reflected in this discourse‎, then to clarify some appropriate theoretical approaches to analyze the discourse of equilibrium paradigm in the sociology of education, and as well as to embody the methodological relationship between it and the various branches of other social sciences, and the achievement of the extent of its suitability as an approach outside of linguistics within the framework of the educational directive discourse of Emile Durkheim. Following the steps of the descriptive method, we seek through this study to describe the most important theories that constitute the equilibrium paradigm (functional constructivism, human capital, modernization), and then address the various approaches that constitute the approach of critical analysis of the discourse.

الكلمات المفتاحية

التحليل النقدي للخطاب, البراديغم التوازني, خطاب البراديغم التوازني, سوسيولوجيا التربية, البنائية الوظيفية.