المدونة
Volume 8, Numéro 3, Pages 3297-3312
2021-09-15

آليات اشتغال الأنساق الثقافية في المسرح الكوميدي الجزائري "مسرحية سوق النساء لسفيان عبد اللطيف أنموذجا"

الكاتب : بوكعبن ندى . موات نادية .

الملخص

يهدف هذا المقال إلى معالجة قضية الأنساق الثقافية للكشف عن المضمرات النسقية والعمل على استقراء ما تستكهنه من أبعاد ثقافية من خلال تطبيق منهج النقد الثقافي الذي يكشف مختلف الأنساق المضمرة في المسرحية الجزائرية الكوميدية "سوق النساء"، ودراستها في سياقها الثقافي والاجتماعي، باعتبارها نصا كوميديا يزخر بحمولة ثقافية متنوعة ورؤية حضارية تتجاوز البعد الفكاهي، خاصة وقد تمحورت معظمها حول الصراع بين الذكورة والأنوثة، وهذا ما جعل النص ثقافيا بامتياز. This article aims firstly to address the issue of cultural patterns to reveal dark cultural styles and to try to decipher its symbols and what they presume to project as cultural horizons. through applying the cultural criticism approach that reveals the various cultural patterns included in the Algerian comedy play “Women’s Market ". Secondly, it aims to study its cultural and social context since the play is a comic text rich in various cultural representations mainly those centered on the correlation of two opposite patterns: the masculinity and femininity that constitute the cycle of conflict. In fact, this is what made the text cultural par excellence. Yet, we attempt, through this research paper, to answer the following questions:

الكلمات المفتاحية

المسرحية الكوميدية، سوق النساء، النسق المضمر، الذكورة والأنوثة، النقد الثقافي. ; comedy play, Women’s Market, masculinity feminity, implicit patterns, cultural criticism