المدونة
Volume 8, Numéro 3, Pages 2939-2958
2021-09-15

تجليات الأنوثة و لغة الاختلاف في رواية "من يوميات مدرّسة حرة" للروائية زهور ونيسي

الكاتب : براهمي سعاد . ناهلية مسعود .

الملخص

تسعى هذه الدراسة إلى إبراز وتحديد بعض سمات وخصائص الكتابة النسوية لدى الروائية الجزائرية زهور ونيسي ، وذلك من خلال إماطة اللثام عن تجليات الأنوثة في روايتها الموسومة بـ" من يوميات مدرسة حرة "، وبالتالي الكشف عن جديد المبدعة في صياغة الخطاب السردي الأنثوي والذي بدوره يعكس حضورها ورؤيتها ويبرز أفكارها كأنثى ، تعبر عن عالم المرأة من خلال ما تختزنه من طاقات إبداعية ، مقابل ما يعكسه الخطاب الذكوري الذي طالما سيطر وهيمن على الساحة الأدبية بشكل عام، حيث تتميز بخصوصية الكتابة والأدوات الفنية ، ومنه تتموقع في المشهد السردي الأنثوي في الرواية الجزائرية . ويتم الكشف عن استثمار المرأة لخصوصيتها الأنثوية في بناء الخطاب السردي الذي يعتبر مرآة عاكسة لرؤيتها الفكرية وطموحاتها وآفاقها ، وهذا بالوقوف على عتبات النص، وأشكال التميز في لغة الخطاب السردي، فضلا عن تجليات صورة المرأة الجزائرية خلال فترة الاحتلال والتي تمثل الإطار الزمني لرواية " من يوميات مدرسة حرة" . This study seeks to highlight and identify some features and characteristics of feminist writing for the Algerian novelist ZohourOunissi, by unveiling the manifestations of femininity in her novel marked by “Diaries of a Free Teacher"”, thus revealing new innovations in the formulation of the female narrative discourse which in turn reflects her presence And her vision and highlights her ideas as a female, expressing the world of women through the creative energies that they store, in contrast to what is reflected in the male discourse that has long dominated and dominated the literary scene in general, as it is characterized by the specificity of writing and artistic tools, and from it is located in the female narrative scene in the Algerian novel. The woman’s investment in her feminine privacy is revealed in constructing the narrative discourse, which is a reflective mirror of her intellectual vision, aspirations and prospects, and this is through monitoring the semiotics of the title, forms of distinction in the language of the narrative discourse, as well as the manifestations of the image of Algerian women during the occupation period, which represents the time frame of the novel “Diaries of a Free Teacher".

الكلمات المفتاحية

الأنوثة، الرواية الجزائرية، الكتابة النسوية ، الخطاب السردي . ; Femininity, Algerian novel, feminist writing, narrative discourse.