المدونة
Volume 8, Numéro 3, Pages 2389-2408
2021-09-15

الآليات الحجاجية في قصيدة "الذبيح الصاعد" لمفدي زكريا

الكاتب : زروقي بن شهرة .

الملخص

يمثل الحجاج الركن الأساس للخطاب الأدبي، بسبب حاجة الكاتب أو الشاعر لمختلف الأدوات والتقنيات التي تمكنه من التأثير في المتلقي واستمالته وتغيير قناعاته، وهو ما نلمس أثره بوضوح في قصيدة الذبيح الصاعد التي ألقاها شاعر الثورة الجزائرية مفدي زكريا في سجن بربروس الرهيب، حيث استخدم ترسانة من الآليات والأفانين الحجاجية، معتمدا على ذخيرة لغوية وثقافية هائلة، سمحت بتنويع المنظومة الحجاجية عبر مستويات محورية مختلفة منها المستوى التداولي ، والمستوى التركيبي، والمستوى الأسلوبي، والمستوى الإيقاعي. وقد تفرع كل واحد منها إلى بنيات حجاجية أصغر، سمحت في النهاية ببناء شبكة حجاجية قوية، ومترابطة، ومنسجمة، تجمع بين الإقناع والإمتاع. Abstract: Argumentation represents the most important pillar in the litrature discoures because of the need of the author or poet to the means and techniques that enable him to infleuence the audience or readers and change their minds or conviction. Thats what we touch in and find its prints in the EDDABIH ESSAID poem written by the famous Algerian revolution poet MUFDI ZAKARIA in the horrifying Barbaross prison. He used a plenty of argumentation techeniques and arts depending on a huge amount of language and culture background which allowed him to diversify his argumentation mechanism through different basic levels such as the pragmatic level, the rhythmic level, The synthetic and the stylish level. Each one of them dealt with smaller argumentatif structure which allowed him eventually to build a strong cohesive and harmonious argumentatif web which gathers both conviction and entertainement.

الكلمات المفتاحية

الحجاج، الشعر، الآليات، الذبيح الصاعد، مفدي زكريا. ; Argumentation, Poem, Mechanisms, EDDABIH ESSAID, MUFDI ZAKARIA.