Revue Finance & marchés
Volume 8, Numéro 3, Pages 25-42

Economic Impact Of The Crop Market In Marketing Peanut In Halfa Elgadidah Agricultural Scheme, Kassala State, Sudan

Authors : Sumaya Sumaya Mohammed Moustafa M. Elamin. .

Abstract

ABSTRACT This study was conducted at Halfa elgadidah Agricultural Scheme it aims to determine the economic impact of crop market in marketing peanut in Halfa elgadidah Agricultural Scheme. . It depends on the primary sources for data collection, where the questionnaire was designed for (50) peanut farmers whom had been selected randomly, Secondary sources to support the findings of the study was also collected. Descriptive statistics, frequency distribution and t – test were used to analyze the data. The main findings of the study were:: 1/72% of the peanut farmers fall within (20-40 years) age group. 2/50% of the peanut farmers employ other occupations beside agriculture. 3/76% of the farmers' educational level between the foundation secondary and university in addition to 4% above the university while only 20% are Khalaw and illiterate. 4- The economic impact of peanut marketing is:: (A) Increase mean output per feddan of peanuts at a rate of 17.49 sacks . (B) Reduce the mean cost of cultivation per feddan at a rate of 13.56 (SDG) (C) Reduces the mean cost of harvesting per feddan at a rate of 21.14 (SDG) . (D ) Reduces the mean cost of storage at a rate of 68.18 (SDG) . (E) Reduces the mean marketing costs at a rate of 13.9 (SDG) . (F) Reduces the mean marketing fee at 191.78 (SDG) (G) Increase mean price per unit of output at a rate of 23.5 (SDG) . Based on this finding the The study recommends the following: 1-The farmers should have to market their crop through the crop market. 2- The crop market management should have to take in the considerations the following • Reduction of marketing margin . • Facilitate the procedures within the market, So that the farmer can benefit. المخلص: أجريت هذه الدراسة في مشروع حلفا الجديدة الزراعي وتهدف الي معرفة الأثر الاقتصادي لسوق المحاصيل في تسويق محصول الفول السوداني في مشروع حلفا الجديدة الزراعي ..اعتمدت الدراسة على المصادر الأولية حيث تم تصميم استبيان لعدد (50) مزارع من مزارعي الفول السوداني بالمشروع تم اختيارهم عشوائياً. و كذلك المصادر الثانوية لدعم نتائج الدراسة. استخدم الإحصاء الوصفي في تحليل البيانات. و من أهم النتائج التي توصلت اليها الدراسة:ـ 1 / نسبة 72%من المزارعين يتراوح أعمارهم من (20 – 40) سنة. 2/نسبة 50% من المزارعين يمتهنون مهن أخري بجانب الزراعة. 3/نسبة 76%من المزارعين مستواهم التعليمي بين الأساس والثانوي و الجامعي بالإضافة إلي 4% فوق الجامعي بينما فقط 20% أميون وخريجي خلاوي. 4- أثبتت نتائج الدراسة أن التسويق من خلال سوق المحاصيل: ا- يزيد متوسط إنتاج الفدان من الفول السوداني بمعدل (17.49) جوال. ب- يقلل متوسط تكلفة زراعة الفدان الواحد بمعدل (135.6) جنيه. ج- يقلل متوسط تكلفة حصاد الفدان الواحد بمعدل (211.4) جنيه. د- يقلل متوسط تكاليف التخزين بمعدل(681.8) جنيه . ه- يقلل متوسط تكاليف التسويق بمعدل (139) جنيه. و- يقلل متوسط الرسوم بعدل (1917.8) جنيه. ل-يزيد متوسط سعر الوحدة من الإنتاج بمعدل (235) جنيه ر- متوسط العائد من الفدان قبل وبعد إيقاف سوق المحاصيل يساوي (40.160) و (22.23168) جنية على التوالي . واستنادا على ذلك وضعت الدراسة بعض التوصيات التي تري أنها قد تساهم بعض الشي في حل هذه المشكلة وهي :ـ إعادة نشاط سوق المحاصيل مع مراعاة الاتي 1/تخفيض الرسوم حتى يستفيد المزارع . 2/ وضع قوانين تشريعية تمنع السماسرة من دخول السوق حتى يحصل المزارع على إرباح مجزئة . 3/ تسهيل الإجراءات داخل السوق .

Keywords

Halfa elgadidah Agricultural Scheme. Crop market, peanut.