مجلة دراسات اجتماعية
Volume 1, Numéro 1, Pages 149-168
2017-12-30

التقويم المدرسي و اثره على الكفاءة التعليمية لدى معلم الطور المتوسط ( دراسة ميدانية على مجموعة من اساتذة متوسطة العمري السايح بالأغواط )

الكاتب : خيرة عويسي .

الملخص

تعتبر العملية التعليمية التعلمية بالصف المدرسي من اهم المراحل العمرية التي تكسب الفرد مميزاته الشخصية و الاجتماعية ، باعتبارها تسعى لإكساب الفرد او التلميذ ان صح القول مهارات نظرية و عملية تساعده في تكيّفه مع محيطه الخارجي و بناء ذاته الاجتماعية و الثقافية ، ولذلك وجب على القائم بهذه العملية استدماج مهارات و قدرات و معارف تؤهله لهذا الدور الاجتماعي المميز ، خصوصا في تلك المراحل العمرية التي يصعب التحكم فيها كسن المراهقة او مرحلة التعليم المتوسط ان صح القول ، و بالتالي فان هذا يستوجب من المعلم او الملقن التمتع بالخلفية العلمية و العملية الصلبة و استراتيجيات التعليم المعاصر ( المقاربة بال كفاءات ) ، و التي تستلزم هي الأخرى الاهتمام بالعملية التقويمية من اجل معرفة مستوى تحقيق الاهداف في هذه العملية باستخدام عدّة طرق ووسائل ومراحل و استراتيجيات دقيقة . ومن هذا المنطلق يستوجب علينا طرح الاشكال التالي: •ما هو الدور الذي يلعبه التقويم المدرسي بالمؤسسة التعليمية بالجزائر في انتاج ال كفاءات القائمة على العملية التعليمية التعلمية؟ •وما هو واقع التقويم المدرسي بالمؤسسات التعليمية بالجزائر؟ The éducationnel procès is considered to bé one of the Most important périodes in winch the individuel gains his personale and social advantages. As it seeks to make the individuel or student that it is true to say theoretical and practical skills to help in adapting to the external environment and building its social and cultural, Therefore, the initiator of this process must integrate skills, capabilities and knowledge to qualify for this distinctive social role, Especially in those age ranges that are difficult to control, such as the age of adolescence or the average stage of education, , And therefore this requires the teacher or the learner to enjoy the scientific background and solid process and strategies of contemporary education (approach competencies), Which also requires attention to the process of evaluation in order to know the level of achieving the objectives in this process using several methods and means and stages and strategies accurate. From this point of view, we must present the following forms: • What is the role played by the school calendar in the educational institution in Algeria in the production of competencies based on the educational learning process? • What is the reality of the school calendar in educational institutions in Algeria?

الكلمات المفتاحية

التقييم المدرسي، الكفاءة التعليمية. school assessment, educational competence.