دراسات نفسية وتربوية
Volume 14, Numéro 2, Pages 716-732

البنية العاملية لإتجاهات الأساتذة الجامعيين نحو إستخدام التعليم عن بعد خلال فترة الحجر الصحي المفروض بسبب وباء كورونا المستجد (covid19).

الكاتب : قادري عبد الحفيظ . حزحازي كمال . حميدة صورية .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة لتبيان البنية العاملية لإتجاهات الأساتذة الجامعيين نحو التدريس عن بعد في ظل الحجر الصحي المفروض بسبب جائجة كوفيد-19 للسنة الجامعية 2019-2020، تم إستخدام المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من 431 أستاذ جامعي من مختلف جامعات الوطن ، وزع عليهم إستبيان، لتقصي آرائهم، وبعد جمع البيانات أجري التحليل العاملي بطريقة تحليل المكونات الرئيسية، وقد أسفر الحل العاملي عن وجود ثلاثة عوامل حيث تم تسميتها وترتيبها حسب قيمة الجذر الكامن، حيث تكون عامل أول سمي (فوائد التعليم عن بعد)، ثم عامل ثاني سمي (الإتجاهات نحو الدروس على الخط) ، وثالثا (الأنترنت واستخدام التعليم عن بعد). -الكلمات الدالة: البنية العاملية؛ الإتجاهات، التعليم عن بعد؛ الحجر الصحي؛ وباء كورونا. Abstract: The study aims to demonstrate the structure of determinants in university professors ’view towards distance teaching during the quarantine imposed by the Covid-19 pandemic for the 2019-2020 academic year. The descriptive approach is used. A questionnaire was distributed to a random sample of 431 university professors from different universities of the country with various scientific ranks to investigate their views. After data collection, the analysis of determinants was conducted using the method of analyzing the main components. The findings show the presence of three factors, which were named and arranged as follows: _ The first factor is called (the benefits of distance education), then a second factor called (trends towards online lessons), and a third factor (Internet and the use of distance education).. 4-Keywords Factorial Structure; Trends; distance education; home-quarantine; Corona pandemic

الكلمات المفتاحية

البنية العاملية؛ الإتجاهات؛ التعليم عن بعد؛ الحجر الصحي؛ وباء كورونا.