مجلة النص
Volume 8, Numéro 2, Pages 367-383
2021-09-07

الأبعاد التعليمية والتربوية لنصوص مسرح الطفل العربي- نماذج مختارة-

الكاتب : تقار فوزية .

الملخص

يتناول المسرح في عمومه مجموعة من القيم التي يبنى عليها ويسعى إلى ترسيخــــــــها في عقل المشاهد الصغــــــــــير بسبل متنوعة، إذ يحمل مسرح الطفل ملامح أبعاد تختلف من نص إلى آخر، تثير خياله وتخلق ثورة إبداعه تنم عن مقدرته، وتنمي عقله وفكره. وعليه فإن الهدف من هذا الطرح هو محاولة استجلاء القيم التربوية والتعليمية في نصوص مسرحية متنوعة لمراحل عمرية مختلفة ومعرفة كيف تسهم في تكوين ونمو شخصية الطفل، وتوصلت الدراسة الي نتائج أهمها أن لمسرحيات الأطفال هي من أكثر الوسائل أهمية في التعليم والتربية ومن شأنها أن تغرس القيم والعادات الأصيلة في نفوسهم أملا في صنع أجيال مثقفة وواعية. Abstract: The theater in general deals with a set of values and seeks to establish them in the mind of the young viewer in a variety of ways. The child's theater carries dimensions that differ from one text to another. It stimulates his imagination and creates a revolution of creativity that reflects his ability, and develops his mind and thought. Accordingly, the aim of this proposition is to explain the educational values in various theatrical texts and to know how they contribute to the formation and growth of the child's personality. This study reached several conclusions, the most important is that children's plays are important methods of nurture and education, and they are intended to inculcate authentic values and customs in them, hoping to create educated and conscious generations.

الكلمات المفتاحية

المسرح – الطفل –الأبعاد - التربوي- التعليمي – النص