مجلة النص
Volume 8, Numéro 2, Pages 129-141
2021-09-07

الخطاب المسرحي التجريبي للطفل من صرامة التشكل إلى حوارية النص الجامع مقاربة في استراتيجيات الممارسة الكتابية

الكاتب : كديد أم الخير .

الملخص

ملخص تسعى الفنون الأدبية اليوم إلى كسر رتابة الفن و تجاوز استقلالية النوع عن طريق التداخل والانفتاح على بعضها البعض، تتجلى أهمية هذه الدراسة في تناولها لقضية يمكن أن يستفيد منها أدب الطفل على مستوى فن المسرحية الموجهة إليه، و هي تداخل الفنون القولية و غير القولية معها، عن طريق استعارة آليات فنية أخرى، يصبح معها نص المسرحية خطابا جامعا تتعدد فيه الفنون و الأجناس، و في ذلك تجديد لمسرح الطفل و ارتقاء به، و هو ما يضاعف استجابة الطفل لطبعه الميال إلى التجريب و التجديد. تستهدف هذه الدراسة الدعوة إلى انفتاح الخطاب المسرحي للأطفال على الأنواع و الأجناس الأخرى و اتخاذ ذلك وسيلة ترغيبية للطفل، بالإضافة إلى تبيان جماليات هذا التداخل على مستوى النص و العرض، و هو ما سيقوي حاسة الطفل الجمالية، مع البحث في استراتيجيات و آليات الكتابة المسرحية للأطفال في مستوياتها الجمالية و البنائية . الكلمات المفتاحية: المسرحية – تداخل – انفتاح – الأجناس –استراتيجيات – آليات . Abstract: Nowadays, literary arts seek to break the monotony of art and to bypass the independence of the genre by interference and openness to each other. This piece of paper aims at dealing with an issue a child's literature can benefit from, in terms of the art of the theater directed to it; which is its overlap with the fictional and non-fictional arts, through the borrowing of other artistic mechanisms, with it ,the text of the play becomes a comprehensive discourse with many arts and genders. In doing so, the child's theater renews and develop. Thing that doubles the child's response to his nature inclined to experimentation and renewal. This study endeavor to advocate the openness of children theatrical discourse to other types and genders, and to take that as an appealing method for the child, in addition to showing the aesthetics of this overlap at the level of text and presentation, and thus strengthening the child's aesthetic sensitivity. The study also examines the strategies and mechanisms of children's play-writing on its aesthetic and structural levels. Keywords: Play, interference, openness , genders, strategies, mechanisms

الكلمات المفتاحية

المسرحية – تداخل – انفتاح – الأجناس –استراتيجيات – آليات ; Play, interference, openness , genders, strategies, mechanisms