افاق للعلوم
Volume 6, Numéro 4, Pages 157-175
2021-09-01

مستوى التفكير الناقد لدى طلبة العلوم الاجتماعية بجامعة الجلفة في ضوء متغيري الجنس والتخصص

الكاتب : حوة فطوم .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التَّعرف على مستوى بالتَّفكير الناقد لدى طلبة العلوم الاجتماعية بجامعة الجلفة، كما هدفت كذلك إلى الكشف عن الفروق بين الطلبة في التفكير الناقد. طُبقت هذه الدراسة على عينة قوامها (200) طالبا وطالبة، وقد تم تطبيق مقياس جاهز لقياس التفكير الناقد " أنور إبراهيم" (2006). وقد أسفرت الدراسة عن مستوى متوسط للتفكير الناقد لدى طلبة العلوم الاجتماعية وعن عدم وجود فروق في التفكير الناقد تعزى لمتغير الجنس، بينما كانت هناك فروق تعزى لمتغير التخصص لصالح تخصص الفلسفة. The study aimed to identifying the level of critical thinking among students of social sciences at University of Djelfa, and revealing differences between students in critical thinking due to (sex and specialty). It was conducted on sample consisted of (200) students,will the tool that had been applied for measure critical thinking was prepared by Anwar Ibrahim (2006). The study revealed that the level of critical thinking among the students of social science was average, and there are no differences between students in critical thinking due to the sex .Will,there are differences between students in critical thinking due to specialty for philosophy.

الكلمات المفتاحية

مستوى بالتَّفكير الناقد - طلبة العلوم الاجتماعية