مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 3, Pages 1046-1059
2021-09-02

جمالية الفقد في لغة العجائبي قراءة تأويلية في رواية فرانكشتاين في بغداد

الكاتب : موساوي نشيدة .

الملخص

يسعى هذا البحث إلى تتبّع تيمة الفقد عبر بنية عجائبية، والتي بدا فيها الواقع العراقي الدموي واقعا فوق طبيعي خارق؛ إذ يتخلّق نص "فرانكشتاين في بغداد" للمبدع العراقي "أحمد سعداوي" ضمن الممارسة التأويلية متّخذا من الواقع مرجعية له مستنطقاً بذلك القضايا الرّاهنة للواقع العربي الموجوع؛ فبالسرد وما يتيح من إمكانات تخييلية يعاد صياغة الواقع العراقي وتشكيله تشكيلا فنيا وجماليا يختزل ضمنه وبشكل مكثف أحداث الاحتلال الأمريكي على العراق والتي تم تأويلها وتحويرها إلى لغة رمزية في العوالم الممكنة للنص الروائي. فكيف تشكَّل خطاب الفقد كمتخيّل؟ وكيف بحثت هذه المقاربة عن المسكوت عنه في هذا المتخيل العجائبي؟ This research tends to track the theme of loss through a miraculous structure, in which the bloody Iraqi reality seemed to be a supernatural reality, as the novel "Frankenstein in Baghdad" by the Iraqi novelist "Ahmed Saadawi" is created within the interpretive practice, taking from the reality a reference for him, thus tackling the current issues of the agonized Arab actuality. With the narrative and its imaginative capabilities the Iraqi actuality is reformulated and formed artistically and aesthetically, intensively embedding the events of the American occupation of Iraq , which are interpreted and altered into a symbolic language in the possible worlds of the narrative text. How was the discourse of loss shaped as an imagination? How did this approach search for the untold in this miraculous imagination?

الكلمات المفتاحية

فقد، خطاب، عجائبي، تأويل، متخيل، مسكوت عنه. ; loss, Discourse, miraculous, interpretation, imagined, untold.