مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 6, Numéro 3, Pages 269-294
2021-09-01
الكاتب : زروق السعدية .
تهدف هذه المقالة -انطلاقا من الوضع اللغوي في الجزائر وخصائصه- لعرض احد اكثر المظاهر اللغوية اهمية وهو التفاعل بين اللغات ،الذي ينتج عنه ما يسمى بالثنائية اللغوية والازدواجية اللغوية التي تظهر كلغة بينية قد تعتبر احيانا مظهرا سلبيا لهذا التفاعل بين اللغة الفصيحة والعامية او بين لغتين او اكثر مختلفة الانظمة ، وهو ما قد يصل الى التداخل اللغوي لدى الطفل او المتعلم بصفة عامة، و نمر على علاقتها ببعض المهارات المعرفية لديه والتي اهمها اللغة والتعلم (الوعي الفونولوجي ،القراءة والكتابة) و علاقتها ببعض الاضطرابات كالحبسة والتأتاة، كما نهتم بعرض اهمية التعليم الثنائي اللغة والتخطيط له واثاره الايجابية على المتعلم . الكلمات المفتاحية : الازدواجية اللغوية، الثنائية اللغوية، التداخل اللغوي، المهارات المعرفية. Starting from the linguistic situation in Algeria and its characteristics, this article aims to present one of the most important linguistic aspects, which is the interaction between languages. The latter results in what is known as bilingualism. Bilingualism appears as an inter-language that may sometimes be considered as a negative aspect of the interaction between the formal and colloquial language or between two or more languages that have different systems. This may lead to linguistic interference in the child or the learner in general. We even go a step further on its relationship to some of his cognitive skills, the most important of which are language and learning (phonological awareness, reading and writing) and its relationship to some disorders such as aphasia and stuttering. Moreover, we are interested in presenting the importance of bilingual education, planning for it and its positive effects on the learner. Keywords: bilingualism, linguistic interference, cognitive skills
الازدواجيةاللغوية الثنائيةاللغوية التداخلاللغوي المهاراتالمعرفية
المسلمي Almasalami بسام علي Bassam Ali
.
العتيبي ريم سعد
.
ص 412-424.
بن صوله عبد الغني
.
ص 673-686.
بولعراف رضوان
.
عوايجية سماح
.
ص 51-65.
مسعوداني سارة
.
مسيلي وردة
.
ص 1194-1209.