مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية
Volume 4, Numéro 1, Pages 128-141
2021-06-30

الأسس الفلسفية لإشكالية التربية، قراءة نقدية في الفكر التربوي اليوناني

الكاتب : خن جمال . زيان محمد .

الملخص

ملخص: تشكل الفلسفة اليونانية مرجعية فكريه هامة للتراث الإنساني في عديد المجالات المعرفية، ولعل إشكالية التربية أبرز هذه المسائل، بالرغم من التطور الحاصل في أبرز العلوم المتعلقة بعلم الإنسان وعلم الاجتماع ( العلوم الإنسانية والاجتماعية ) ومحاولة تقليدها للعلوم المادية والتجريبية في الدقة والاختبار، إلا أن الرؤى اليونانية لازالت حاضرة في النظريات العامة في هذا المجال على غرار علوم التربية، الذي أضحى تخصصا مهما تحاول كل المعاهد العلمية والأنظمة التعليمية من تبنيه خاصة بعد تأسيس معهد علوم التربية بجنيف في 1902. إن فلسفة التربية التي تعتبر جزءا من هذا المجال العلمي العام قد أرسى قواعدها فلاسفة اليونان على غرار سقراط وأفلاطون وأرسطو من خلال غاياتهم السياسية التي جعلت من التربية قاعدة لبناء الإنسان والدولة، لذا جاءت ورقتنا هذه لتوضح أهمية التربية عند هؤلاء الفلاسفة وأبرز القواعد التي تتشكل منها. Abstract: Greek philosophy constitutes an important intellectual reference for the human heritage in many fields of knowledge, and perhaps the problem of education is the most prominent of these issues, despite the development in the most prominent sciences related to anthropology and sociology (human and social sciences) and the attempt to imitate the material and experimental sciences in accuracy and testing, but the Greek visions It is still present in general theories in this field, similar to the sciences of education, which has become an important discipline that all scientific institutes and educational systems are trying to adopt, especially after the establishment of the Institute of Educational Sciences in Geneva in 1902. The philosophy of education, which is considered part of this general scientific field, has laid its foundations for philosophers. Greece is like Socrates, Plato and Aristotle through their political goals that made education a basis for building the human being and the state. Therefore, this paper came to explain the importance of education for these philosophers and the most prominent rules that form them.

الكلمات المفتاحية

ا ; تربية ; مسا ; اة ; تعليم ; مجتمع ; إنسان