مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية
Volume 4, Numéro 1, Pages 68-80
2021-06-30

استراتيجيات التعلم النشط – التعلم التعاوني نموذجا – Active Learning Strategies - Cooperative Learning As A Model –

الكاتب : .بليردوح .كوكب الزمان . بن صغير كريمة .

الملخص

ملخص: إن هدف الدراسة الحالية التي تتميز بطابعها النظري، أن تبحث في استراتيجيات التعلم النشط و من بين هذه الاستراتيجيات سنتناول إستراتيجية التعلم التعاوني التي تعتمد على ديناميكية الجماعة في صورة تفاعلية مشتركة للأنشطة التعليمية التعلمية مع الأقران و الزملاء، في مختلف مراحل التعليم و في جميع المواد داخل القاعة الصفية و داخل الجدران المدرسة، وهنا تنمو شخصية المتعلمين و تبرز قدراتهم المعرفية و الوجدانية و الاجتماعية لنكون متعلم يسعى بقوة لتحمل أكبر قدر ممكن من مسؤولية تعلمه، و قادر على استيعاب التطور العالمي المذهل، للمشاركة في مخططات ومسارات التنمية مستقبلا. وقد توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات و التوصيات، تؤكد على إيجابية إستراتيجية التعليم التعاوني في اكتساب و تنمية الجوانب التربوية و التعليمية و المهارات الفكرية المختلفة . الكلمات المفتاحية: إستراتيجية ؛ تعلم نشط ؛ تعلم تعاوني . Abstract: The aim of this research, which is theoretical in nature, is to explore active learning strategies, and among these strategies, we will concentrate on the cooperative learning strategy, which is focused on group dynamics in a joint collaborative mode of educational learning activities with peers and colleagues, at all levels of education and in all subjects within The classroom and inside the school. and it is here that the learners' personalities evolve, as well as their cognitive, emotional, and social skills, to become a learner who works hard to assume the greatest possible responsibility for his learning, and who is able to handle the incredible global growth, as well as participate in future development plans and paths. Through this study, we have reached a set of conclusions and recommendations, confirming the positive strategy of cooperative education in the acquisition and development of educational aspects, teaching and various intellectual skills Keywords: strategy; active learning; cooperative learning

الكلمات المفتاحية

إستراتجية ; تعلم مشط ; تعلم تعاوني ; strategy ; active learning ; cooperative learning