مجلة الدراسات المالية والمحاسبية والإدارية
Volume 8, Numéro 2, Pages 618-637
2021-06-30

تطبيق التدقيق التسويقي في الشركات -دراسة ميدانية على عينة من الشركات الاقتصادية الجزائرية-

الكاتب : بهاز صبرينة . لحرش الطاهر .

الملخص

تقدم هذه الدراسة طرحا نظريا وتطبيقيا عن وظيفة التدقيق التسويقي في الشركات الجزائرية، وذلك بالمتابعة، الرقابة، والتصحيح. وعليه تم تصميم استبيان وزع على عينة من المختصين في المجال، للتمكن من التعرف على مدى تطبيق هذه الشركات للتدقيق التسويقي، وقد خرجت الدراسة الميدانية بعدة نتائج أهمها أن الشركات الاقتصادية الجزائرية لا تعتمد على التدقيق التسويقي كوسيلة لتقييم أدائها التسويقي، بل هي مقتصرة على القيام ببحوث التسويق، دراسة سلوك المستهلك، دراسة السوق، دراسة العرض والطلب. Abstract: This study provides a theoretical and practical presentation on the function of marketing audit at Algerian’s companies, and follow-up, control and correction. Accordingly, a questionnaire was designed and distributed to a sample of specialists in the subject, in order to be able to identify the extent of its application to marketing audits. The study came out with several results, the most important of which is that Algerian economic companies do not rely on marketing auditing as a way to evaluate their marketing performance. Rather, they are limited to conducting marketing research, studying consumer behavior, studying the market, and studying supply and demand.

الكلمات المفتاحية

تسويق، رقابة تسويقية، تدقيق تسويقي.