مجلة ميلاف للبحوث والدراسات
Volume 7, Numéro 1, Pages 54-65
2021-06-30

مصطلحا وضعية إدماجية وإدماج في التعليم دراسة تحليلية

الكاتب : بوفاس عبد الحميد .

الملخص

يعالج هذا البحث مصطلحي وضعية إدماجية وإدماج من خلال التطرق إلى مفهومهما في المعاجم اللغوية وكذا دراسات الباحثين في المجال التربوي والبيداغوجي والديداكتيكي، مع الإشارة إلى مختلف تسميات الوضعيات الإدماجية وأنواع الإدماج وخصائصه. حيث كانت بيداغوجيا الإدماج من المقاربات المعاصرة في التعليم تطرح إشكالات في علاقتها بالكفاءة . ليخلص البحث إلى التداخل الموجود بين المفهومين اللغوي والاصطلاحي لكل من وضعية وإدماج وكذا اعتبار الإدماج معيار تحقق الكفاءة. This research deals with the terms integrating status and inclusion by addressing their concept in linguistic dictionaries as well as studies of researchers in the education, pedagogy and didactics, with reference to the various designations of integrating situations, types and characteristics of inclusion. Where the pedagogy of integration was one of the contemporary approaches to education that raised problems in its relationship to competence. The research concludes with the link that exists between the two linguistic and idiomatic concepts for status and integration, as well as considering inclusion as a criterion for achieving competency. .Keywords: Teaching Approaches, status, integration Situation, Inclusion.

الكلمات المفتاحية

مقاربات التدريس ؛ وضعية ؛ وضعية إدماجية ؛ إدماج.