دراسات في علم الارطوفوبيا وعلم النفس العصبي
Volume 6, Numéro 1, Pages 09-42
2021-06-21

علاقة التداعي البصري الحركي و مستوى أداء مهام الإملاء عند ذوي عسر القراءة بالعلاج النفسي والارطفوني The Relationship Of Visual-motor Association And The Level Of Performance Of Dictation Tasks For Dyslexic With Psychotherapy And Speech Therapy

الكاتب : مشري ابتسام . زياده ابو طقه جانين .

الملخص

ملخص : هدف البحث هو دراسة العلاقة الارتباطيّة بين التداعي البصري الحركي ومستوى أداء مهام الإملاء عند تلاميذ الصف الخامس ابتدائي ذوي عسر القراءة بمدة الخضوع للعلاج أو التكفل النفسي والارطفوني. من منظور نيو وسيكولوجي (نفسي عصبي)، وهذا من خلال تحليل كيفي لإثبات وجود اضطراب على مستوى حركة العينين وتثبيت البصر وبالتالي قصور في المُدخل الحسي البصري، الذي يؤثر سلبا على الوظائف الرمزية عند ذوي عسر القراءة أسفرت النتائج على وجود علاقة ارتباطية متوسطة، من خلال استعمال معامل الارتباط بيرسون بين درجة التداعي البصري الحركي ومدة الخضوع للعلاج النفسي وعلاج التخاطب الذي بلغ 0.45، ومنه توجد علاقة ارتباطية متوسطة غير دالة إحصائية بين التداعي البصري الحركي عند ذوي عسر القراءة ومدة الخضوع للعلاج النفسي والارطفوني ، و بلغ معامل الارتباط بيرسون بين درجة أداء مهام الإملاء عند ذوي عسر القراءة ومدة الخضوع للعلاج النفسي والأرطفوني 0.61، وهو غير دال إحصائيا، ومنه توجد علاقة ارتباطية متوسطة غير دالة إحصائية بين درجة الإملاء ومدة العلاج وهذا بسبب صغر حجم العينة ، كما اثبت النتائج من خلال التحليل الكيفي وجود فروق أدائية لصالح ذوي عسر القراءة الأقدم من حيث الكفالة النفسية والارطفونية على مستوى مركز MKC اللبناني . الكلمات المفتاحية: التداعي البصري الحركي، عسر القراءة، العلاج النفسي، علاج التخاطب. Abstract: The aim of the research is to study the correlation between the visual-motor disorder and dictation level performance of fifth grade students with dyslexia with duration of psychotherapy end speech Therapy. From neuropsychological perspective, this is through a qualitative analysis to prove the presence of a disorder at the level of movement of the eyes and stabilization of vision and thus a deficiency in the visual sensory input, which negatively affects the symbolic functions of people with dyslexia. The resulted in a moderate correlation relationship, through the use of the Pearson correlation, coefficient between the degree of visual-motor association and the duration, of undergoing psychological and speech treatment, which amounted to 0.45, and of which there is a moderate non-statistically significant correlation relationship between visual-motor impairment in people with dyslexia and the duration of undergoing psychological and orthopedic treatment. And the Pearson correlation coefficient between the degree of performance of dictation tasks for people with dyslexia and the duration of undergoing psychotherapy and articulation was 0.61, which is not statistically significant, and from it there is a non-statistically significant intermediate correlation between the degree of spelling and the duration of treatment. This is due to the small size of the study sample. The results also proved through the qualitative analysis that there are performance differences in favor of those with older dyslexia in terms of the length of time for psychological and orthopedic treatment at the level of the Lebanese MKC Center. Key words: visual-kinesthetic impairment, dyslexia, Psychotherapy, Speech Therapy.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التداعي البصري الحركي، عسر القراءة، العلاج النفسي، علاج التخاطب. Key words: visual-kinesthetic impairment, dyslexia, Psychotherapy, Speech Therapy