مجلة العلوم الإنسانية والإجتماعية
Volume 2, Numéro 3, Pages 169-191
2021-08-20

الدرس التداولي

الكاتب : بلحيمر أميرة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى البحث حول الدرس التداولي في التراث العربي، فقد لوحظ أن الدراسات حوله تكثفت وازدادت عمقا ومساحة وتفرعا، حيث أولى اهتماما بتحليل الخطابات الأدبية التراثية على ضوء المبادئ التداولية من خلال قراءة التراث بأدوات ومناهج حديثة، قد لا يسلم صاحبها من الوقوع في بعض الهفوات بسبب سوء الفهم والتأويل البعيد، لأن السياق هو الإطار العام الذي يسهم في ترجيح أدوات لغوية بعينها. إن تقديم القضايا اللغوية والمناهج البحثية وربطها بالأصول التراثية تطبيقا وفهما من أجل التحليل التداولي للنصوص الأدبية التراثية، مما تسهم في بناء منظومة تداولية تخدم الخطاب الأدبي من التراث أي المعاصرة. الكلمات المفتاحية :التداولية _ التحليل التداولي _ النظريات_آليات تطبيقه_النصوص الأدبية التراثية . Summary This study aims to research the deliberative lesson in the Arab heritage, it has been noted that studies around it intensified and increased deeper and more space and branching where he paid attention to the analysis of literary heritage speeches in the light of deliberative principles through reading the heritage with modern tools and methods, may not spare the owner from falling in There are some lapses due to misunderstandings and distant interpretations, because context is the general framework that contributes to the weighting of certain linguistic selves. The presentation of linguistic issues and research curricula and their linking to heritage assets is an application and understanding for the deliberative analysis of traditional literary texts, which contributes to the building of a deliberative system that serves the literary discourse of the heritage, i.e. contemporary. Keywords: Deliberative Analysis - Theories- Mechanisms for Its Application- Traditional Literary Texts.

الكلمات المفتاحية

التدا ; لية ; التحليل التدا ; لي ; النظريات ; آليات تطبيقه ; النص ; ص الأدبية