المجلة الجزائرية التربية والصحة النفسية
Volume 15, Numéro 2, Pages 113-132
2021-06-30

تأثير العنف المدرسي في التحصيل الدراسي بالطور الثانوي

الكاتب : جديدي عفيفة . بداوي نسرين . بن العمري عثمان .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية، إلى التعرف على تأثير العنف المدرسي في التحصيل الدراسي، حيث أجريت على عينة حجمها 30 تلميذا وتلميذة من الطور الثانوي بسنواته الثلاث. وقد تم الاعتماد على استبيان من إعداد الباحثين لقياس العنف المدرسي، وكذلك معدلات أفراد العينة للفصل الثاني من السنة الدراسية 2019-2020؛ كمؤشر عن التحصيل الدراسي. وقد أشارت النتائج إلى ما يلي : - يؤثر العنف المدرسي في التحصيل الدراسي لصالح ذوي التحصيل الدراسي المنخفض. - توجد علاقة عكسية ذات دلالة إحصائية بين العنف المدرسي والتحصيل الدراسي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في العنف المدرسي لدى أفراد العينة تعزى إلى متغير الجنس لصالح الذكور. This study aimed to identify the effect of school violence on Scholastic acquisition, as this study was conducted on a sample of 30 students (male and female) from the secondary phase in its three years. A questionnaire prepared by researchers was used to measure school violence. Likewise, the rates for the second trimester of the 2019-2020 school year as an indicator of Scholastic acquisition. The results indicated the following: - School violence affects Scholastic acquisition in favor of those with low Scholastic acquisition. - There is an inverse relationship with statistical significance between school violence and Scholastic acquisition. - There are statistically significant differences in school violence among the sample members due to the gender variable in favor of males.

الكلمات المفتاحية

العنف المدرسي ; التحصيل الدراسي ; الطور الثانوي