العلامة
Volume 6, Numéro 2, Pages 134-168
2021-08-17

بلاغة الجمهور المفهوم والإجراء

الكاتب : الحسّاني علي حسين .

الملخص

يمثل المخاطَب طرفاً فاعلاً في عملية التواصل مع المتكلم، فالمتكلم يصوغ خطابه في ‏ضوء قابلية المخاطَب على التقبل والرغبة في الاستماع، بغية تحقيق هدفه الأساس من ‏عملية التواصل هذه. وإذا ما عنيت البلاغة بالمخاطَب في توجهها المعرفيّ فإنّها بذلك تعنى ‏بتحليل الخطابات اليوميّة ودراستها، لينتقل معها الدرس البلاغيّ من عنايته بـ"بلاغة ‏المتكلم" إلى "بلاغة الجمهور". هذا التوجه المعرفيّ الذي يُعنى بدراسة الاستجابات البلاغيّة ‏التي تصدر عن الجمهور في أثناء تلقيه لخطابٍ سلطويّ، فتمكنه من تفكيك هذا الخطاب ‏وإعادة إنتاجه بما يمتلك من أدواتٍ معرفيّةٍ مسبقةٍ عن سطوة الخطاب وفاعليته.‏ The addressee represents an active party in the process of ‎communicating with the speaker, as the speaker formulates his speech in the ‎light of the addressee's ability to be accepted and willing to listen, in order ‎to achieve his basic goal of this communication process. And if rhetoric is ‎concerned with the addressee in its cognitive orientation, then it is ‎concerned with analyzing and studying daily discourses, so that the ‎rhetorical lesson moves with it from its concern with “the rhetoric of the ‎speaker” to "rhetoric" of Audience. This cognitive approach, which is ‎concerned with studying the rhetorical responses that the audience produces ‎while receiving an authoritarian discourse, enables it to dismantle this ‎discourse and reproduce it with the pre-cognitive tools it possesses about the ‎power and effectiveness of the discourse‏.‏

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: بلاغة الجمهور ، البلاغة والتلقي ، الخطاب السّلطويّ ، مقاومة ‏السّلطة ، الفكاهة والسخرية. ‏ ; key words: "Rhetoric" of Audience , Rhetoric and reception , ‎authoritarian discourse , power resistance , Humor and irony.‎