العلامة
Volume 6, Numéro 2, Pages 134-168
2021-08-17
الكاتب : الحسّاني علي حسين .
يمثل المخاطَب طرفاً فاعلاً في عملية التواصل مع المتكلم، فالمتكلم يصوغ خطابه في ضوء قابلية المخاطَب على التقبل والرغبة في الاستماع، بغية تحقيق هدفه الأساس من عملية التواصل هذه. وإذا ما عنيت البلاغة بالمخاطَب في توجهها المعرفيّ فإنّها بذلك تعنى بتحليل الخطابات اليوميّة ودراستها، لينتقل معها الدرس البلاغيّ من عنايته بـ"بلاغة المتكلم" إلى "بلاغة الجمهور". هذا التوجه المعرفيّ الذي يُعنى بدراسة الاستجابات البلاغيّة التي تصدر عن الجمهور في أثناء تلقيه لخطابٍ سلطويّ، فتمكنه من تفكيك هذا الخطاب وإعادة إنتاجه بما يمتلك من أدواتٍ معرفيّةٍ مسبقةٍ عن سطوة الخطاب وفاعليته. The addressee represents an active party in the process of communicating with the speaker, as the speaker formulates his speech in the light of the addressee's ability to be accepted and willing to listen, in order to achieve his basic goal of this communication process. And if rhetoric is concerned with the addressee in its cognitive orientation, then it is concerned with analyzing and studying daily discourses, so that the rhetorical lesson moves with it from its concern with “the rhetoric of the speaker” to "rhetoric" of Audience. This cognitive approach, which is concerned with studying the rhetorical responses that the audience produces while receiving an authoritarian discourse, enables it to dismantle this discourse and reproduce it with the pre-cognitive tools it possesses about the power and effectiveness of the discourse.
الكلمات المفتاحية: بلاغة الجمهور ، البلاغة والتلقي ، الخطاب السّلطويّ ، مقاومة السّلطة ، الفكاهة والسخرية. ; key words: "Rhetoric" of Audience , Rhetoric and reception , authoritarian discourse , power resistance , Humor and irony.
العصبي بوشعيب
.
ص 328-348.
مرشد ماجد قائد
.
ص 114-133.
هزيل يحيى
.
عميروش حورية
.
ص 331-340.