نتائج الفكر
Volume 5, Numéro 2, Pages 240-258
2021-08-11

الدرس اللغوي بين التعليمية و الممارسة في النظام التعليمي

الكاتب : مرين محمد .

الملخص

تعمل المناهج التعليمية الحديثة على تدريس النحو العربي ضمن وحدات تعليمية اللغة العربية، من خلال دراسة نصوص مختارة للقراءة، متتابعة في جدول برنامج سنوي، في رؤية تحاول من خلالها تضييق الهوّة بين المعارف النحوية التي تختصرها قواعد النحو و الممارسة اللغوية السليمة، وتسعى هذه المداخلة للوصول إلى نتائج بحثية لنقل الدرس اللغوي من مجال المعرفة إلى مجال الممارسة اللغوية وذلك بجملة من التقويمات المساعدة والتفاعل مع الوضعيات التعليمية اللغوي والتي تهدف إلى اكتساب المتعلم كفاءة الممارسة اللغوية السليمة . كلمات مفتاحية: الدرس اللغوي، المناهج التعليمية، تدريس النحو، الممارسة اللغوية، المراحل التعليمية. Abstract: Modern educational curricula work on teaching Arabic grammar within the educational units of the Arabic language, through the study of selected texts for reading, consecutively in an annual program schedule, in a vision through which it tries to narrow the gap between the grammatical knowledge that is summarized by the rules of grammar and sound linguistic practice, and this intervention seeks to reach To research results to transfer the grammatical lesson from the field of knowledge to the field of linguistic practice through a set of auxiliary evaluations such as focusing on the grammar lesson within all features of the educational linguistic lesson, spoken and written, interacting with linguistic educational situations, giving within an integrated educational project between educational stages Which aims to acquire the learner the competence of sound language practice

الكلمات المفتاحية

الدرس اللغة الممارسة التعليمية المنهاج