دراسات وأبحاث
Volume 7, Numéro 21, Pages 140-163

أثر قصص الأطفال "الدينية والاجتماعية" على تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال ما قبل المدرسة في منطقة القصيم

الكاتب : فاطمه الرشيدي .

الملخص

الملخص باللغة العربية هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر قصص الأطفال (الدينية والاجتماعية) على تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال ما قبل المدرسة في منطقة القصيم، تكونت عينة الدراسة من (92) طفلاً من مدارس نور العلوم للمرحلة التمهيدية وروضة درة المدارس الأهلية، ومدرسة الغد النموذجية- قسم الروضة وجميعها في محافظة بريدة في منطقة القصيم. تم تقسيمهم إلى ثلاث مجموعات، مجموعتين تجريبيتين، المجموعة التجريبية الأولى و طبقت عليه القصص الدينية، والمجموعة التجريبية الثانية وطبقت عليها القصص الاجتماعية، والمجموعة الثالثة الضابطة، لم يطبق عليها أي نوع، طبق عليهم اختبار تورانس للتفكير الإبداعي الصورة الشكلية، وقد أشارت نتائج هذه الدراسة إلى وجود فروق بين المجموعتين التجريبيتين، والمجموعة الضابطة في مهارات التفكير الإبداعي ولصالح المجموعتين التجريبيتين، وأشارت النتائج أيضاً إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التفكير الإبداعي وبعديه (المرونة, والطلاقة) ولصالح المجموعة التجريبية الأولى (القصص الدينية). Abstract This study aimed at identifying the impact of religious and social children stories on the development of creative thinking skills in preschool children in Al Qaseem zone. The sample of this study consists of (92) school students of "Noor al-Oloom" of elementary level, Al Dorra private kinder garden, and Al ghad model school.All of them are located in Bareedah governorate in Al Qaseem zone. This sample has been divided into three groups; two experimental groups, and one control group. On the first experimental group, we applied telling religious stories, on the second one telling social stories is applied, and finally on the third group, no story telling is applied. Afterwards, all three groups were subjected to Tornes test for creative thinking; formalism image. As a result, the study indicated that there were differences in the development of creative thinking between the two experimental groups on one hand and the control group on the other. In favor of the two experimental groups; the study indicated that there were statistically significant differences in the level of creativity and in its two dimensions (flexibility and fluency). In addition, the results came in favor of the first experimental group (the religious stories) over the second (social stories) in the development of creative thinking skills in preschool children in Al Qaseem zone.

الكلمات المفتاحية

قصص الأطفال مهارات التفكير الإبداعي القصص الدينية القصص الاجتماعية للتفكير الإبداعي