مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 8, Numéro 2, Pages 256-270
2021-06-30

محاكاة الواقع عبر فن الغرافيتي -قراءة سوسيوثقافية

الكاتب : لبني فتيحة .

الملخص

تعود مشروعية الدرس والتحليل الي البحث في استراتيجيات الخطاب الجداري، وتلك السياقات السوسيونفسية الشاملة التي استدعت الغرافيتيا حتى تنوب عليها، ولعل أبرز ذلك تلك الواقعية التي يفرضها الجدار، والتي تتمثل في علاقة الفن بالمجتمع، والعديد من السجالات المتباينة حول من الذي يحدد العلاقة؟ كيف يكون المجتمع ذواقا فنه؟ كيف يمكننا رسم الأدوار الفنية داخل المجتمع؟ وما هي مسؤولياته...؟ يقع طرفي هذه العلاقة (الفن، المجتمع) على مساحة واسعة شديدة الحساسية، وتملأ أكثر بتلك التناقضات عندما يكون من يعانق بينهما هو الجرافار ( Graffeur) ممارس فن الكتابة او الرسم على الجدار، اذ يحتم عليه بصيغة ما ان يكون ضمن إطار مجتمعه، غير منفصل عنه، يستلهم من واقع الناس ومجتمعهم صوره الفنية، تحكمها بالضرورة بنية أساسية معينة.، وفي الوقت ذاته ان يجد لنفسه حيزا خاصًا مستقلا، - فيما تفرضه خصوصية المجتمع - حتى يستطيع ان يحقق ذلك الإبداع كما يريد. ومع ذلك يبقى المجتمع هو الذي يرسم ما يريد عبر فنه، بقيمه وقوانينه، حتى يمكنه استيعاب تلك الوظائف الجمالية والنفعية والتعليمية والثقافية، لا سيما المسؤولية الأخلاقية التي تسعى إلى تقدير المعاني الهادفة ضمن الإطار الإبداعي. Abstract The legitimacy of the lesson and analysis comes down to research in the discourse strategies, and those comprehensive contexts that called for graffiti to act on it. Perhaps the most prominent of that is the realism imposed by the wall, which is represented in the relationship between art and society, and many disputed debates about who defines the relationship? How can society appreciate his art? How do we draw art roles within society? What are his responsibilities? The two ends of this relationship (art, society) are located on a wide area that is very sensitive, and they are more filled with these contradictions when the one who embraces them is the practitioner of the art of painting on the wall. It is imperative that the painter in some form be within the framework of his society, not separated from him, to be inspired by the reality of people and their society his artistic images, necessarily governed by a certain basic structure. At the same time, he finds himself a separate, private space -while society’privacy imposes it- so he can achieve this creativity as he wants. Nevertheless, it remains the society that draws what it wants through its art, with its values and laws, so that it can absorb these aesthetic, utilitarian, educational and cultural functions, especially the moral responsibility that seeks to appreciate the meaningful meaning within the creative framework..

الكلمات المفتاحية

الغرافيتي، الفن، المجتمع، الثقافة، الجدار. ; Graffiti, art, society, culture, wall.