social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 22, Numéro 1, Pages 575-590
2021-06-30

Algeria's Adoption Of E-business Under The Fourth Industrial Revolution

Authors : Boumaza Belkacem .

Abstract

Abstract in English: The study aimed to diagnose the reality of e-business in Algeria and its readiness to ensure a smooth transition towards this new type of business in the light of the Fourth Industrial Revolution, by identifying the readiness of its infrastructure and the degree to which it adopts digital technology. To achieve the goal, the descriptive analytical approach was used by dissecting the phenomenon in question and analysing the relevant data. The study showed that Algeria is unable to adopt e-business in the light of the Third Industrial Revolution, and that the loss of the bet of the Third Industrial Revolution does not necessarily mean influencing the adoption of the concepts of the Fourth Industrial Revolution, where Algeria's chances remain fully because of its means of transition if the situation is rectified. الملخص بالعربي: هدفت الدراسة إلى تشخيص واقع الأعمال الإلكترونية في الجزائر ومدى استعدادها لضمان التحوّل السلس نحو هذا النمط الجديد من الأعمال في ظل الثورة الصناعية الرابعة، وهذا من خلال التعرف على مدى جاهزية بنيتها التحتية ودرجة تبنيها للتكنولوجيا الرقمية، ولبلوغ الهدف تم الاستعانة بالمنهج الوصفي التحليلي من خلال تشريح الظاهرة محل البحث وتحليل البيانات ذات العلاقة. أظهرت الدراسة عدم عدم قدرة الجزائر على تبني الأعمال التجارية الإلكترونية في ضوء الثورة الصناعية الثالثة، وأنّ فقدان رهان الثورة الصناعية الثالثة لا يعني بالضرورة التأثير على تبني مفاهيم الثورة الصناعية الرابعة، حيث تبقى حظوظ الجزائر كاملة لما تملكه من مقومات الانتقال إذا تم تدارك الوضع.

Keywords

e-business ; e-management ; digital technology ; fourth industrial revolution ; infrastructure