دراسات وأبحاث
Volume 7, Numéro 21, Pages 115-139
2015-12-15

مقومات وممارسات الإبداع الإداري من وجهة نظر القادة التربويين لبرامج الطلبة الموهوبين في المنطقة الشرقية بالمملكة العربية السعودية

الكاتب : فتحي محمد علي أبوناصر .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة للتعرف على مقومات وممارسات الإبداع الإداري لدى القادة التربويين القائمين على برامج الطلبة الموهوبين في المنطقة الشرقية من المملكة العربية السعودية. تكون مجتمع الدراسة وعينتها من جميع القادة التربويين القائمين على إدارة برامج الموهوبين بالمنطقة الشرقية خلال العام الدراسي 34/1435هـ، وعددهم(111) ويمثلون جميع رؤساء الأقسام والمشرفون التربويين ومديري إدارات الموهوبين في المنطقة الشرقية، وكانت الاستبانات المفقودة(14) استبانة لتمثل العينة (87.4%) من مجتمع الدراسة؛ ولجمع البيانات تم تطوير أداة تكونت من جزأين رئيسين مثلت مقومات الابداع الإداري وممارساته، وكان معامل كرونباخ ألفا لثبات جزئي الأداة على التوالي (0.82)، (0.85). أظهرت نتائج الدراسة أن درجة الممارسة على الأداة الكلية لجميع فئات الدراسة تراوحت بين (0.856 – 0.390) وتقابل جميعها درجة ممارسة عالية. كما جاء متوسط توفر مقومات الابداع الاداري(3.30) ويقابل درجة متوسطة. وأوصت الدراسة تهيئة الظروف المادية والمعنوية المساعدة على صقل مقومات الإبداع الإداري في البيئة المدرسية الخاصة بتطبيق برامج الطلبة الموهوبين. This study sought to identify the reality of management creativity in terms of its components and its practice from the viewpoint of educational leadership programs for gifted students in the Eastern Province of Saudi Arabia. The population of the study and educational leaders appointed from all the administrators of gifted programs in the eastern region during the academic year 34/1435 and the sample of the study consisted of (219) school principals who represented (87.4%) out of (111) school principals during the academic year 2010/2011. and the questionnaires lost (14). For the purpose of data collection, a tow main - domains questionnaire covering Management Creativity was developed, Cronbach alpha reliability coefficient for all the main domains of the questionnaire was respectively (0.82), (0.85). Findings of the study revealed that the degree of practice for all categories of study ranged (0.856-0.390) and correspond to high degree of practice, and the revealed that the degree of administrative innovation was (3.30) and corresponds to the medium degree. Based upon the study findings the researcher recommended creating the conditions for the material and moral assistance to refine the elements of administrative creativity in school environment for gifted students programs.

الكلمات المفتاحية

برامج الموهوبين، القادة التربويون، الأنشطة الاكاديمية Educational Leaders, Gifted programs, Academic services