مجلة التمويل والاستثمار والتنمية المستدامة
Volume 6, Numéro 1, Pages 179-193
2021-06-30

علاقة الإنفاق الحكومي بجودة التعليم العالي في الجزائر خلال الفترة 2008-2017

الكاتب : عرقابي عادل . حامدي محمد .

الملخص

تناولت هذه الدراسة علاقة الإنفاق الحكومي بجودة التعليم العالي في الجزائر، وذلك لفترة دراسة 10 سنوات تراوحت بين 2008 إلى غاية 2017، وتهدف الدراسة إلى تحديد نوع وشدة العلاقة بين المتغيرين، كما تتسم هذه الدراسة بأهمية كبيرة بناءا لأهمية المتغيرين والمتمثلان في كل من الإنفاق الحكومي وجودة التعليم العالي ومدى تأثيرهما على مسار الدولة ككل، ومن خلال تحليل الانحدار الخطي البسيط للبيانات المتحصل عليها لفترة الدراسة، وذلك لكل من الإنفاق الحكومي معبر عنه بقيمة الميزانيات المخصصة لوزارة التعليم العالي ضمن قوانين المالية لسنوات الدراسة، وجودة التعليم العالي معبر عنها بعدد الأوراق البحثية المنشورة والمدرجة في قواعد بيانات وشبكات العلوم من طرف الجامعات الجزائرية خلال فترة الدراسة و متغير عدد براءات الاختراع المسجلة في الجزائر، ومن خلال الدراسة تبين لنا ما يلي: -أن مبادئ الأنفاق الحكومي يفسر ما مقداره (82.5%) من التغير الحاصل في عدد الأوراق البحثية المنشورة. -أن مبادئ الأنفاق الحكومي يفسر ما مقداره (80.3%) من التغير الحاصل في عدد براءات الاختراع المسجلة. This study deals with the relationship of government spending with the quality of higher education in Algeria, for a period of 10 years, ranging from 2008 to 2017, and the study aims to determine the type and severity of the relationship between the two variables, and this study is of great importance based on the importance of the two variables represented in both government spending and the quality of Higher education and the extent of their impact on the course of the country as a whole, and through simple linear regression analysis of the data obtained for the study period, for each of the government spending expressed by the value of the budgets allocated to the Ministry of Higher Education within the financial laws for the years of study, and the quality of higher education expressed by the number of published and listed research papers In the databases and networks of science by Algerian universities during the study period and the variable number of patents registered in Algeria, and through the study we found the following: - The principles of government spending explain an amount (82.5%) of the change in the number of published research papers. - The principles of government spending explain an amount (80.3%) of the change in the number of registered patents.

الكلمات المفتاحية

إنفاق حكومي؛ تعليم عالي؛ جودة تعليم عالي؛ براءات الاختراع؛ أوراق بحثية منشورة. ; government spending; high education; High quality education; Patents; Published Research Papers