قرطاس الدراسات الحضارية و الفكرية
Volume 8, Numéro 2, Pages 18-26

أبو مدين شعيب (ت 589 هـ/1193م) دفين العُبّاد بتلمسان حقائق جديدة حول غياب المعالم الزمنية في سيرته Abu Madyan Shuaib (d. 589 Ah / 1193 Ad) Buried In Tlemcen, Al-abbad New Facts About The Absence Of Temporal Milestones In His Biography

الكاتب : مرتاض عبد الحكيم .

الملخص

الملخص: يعدّ أبو مدين شعيب من أساطين التصوف الإسلامي. وُلد في إشبيلية، ونزح في مطلع شبابه إلى فاس، ثم حج وأقام في المشرق مدة، ثم عاد إلى فاس، واستقر أخيرا في بجاية. وتوفي قرب تلمسان وهو متجه إلى مراكش بطلب من السلطان المرابطي أبي يوسف يعقوب، فدُفن في العُبّاد الواقعة آنذاك في ضاحية تلمسان. واهتم بتدوين سيرته موجزةً أو مفصّلةً عدد كبير من المؤرخين والصوفية وغيرهم. ويوجد من بينهم معاصرون له أو قريبون من عصره مثل ابن عبد الكريم التميمي الفاسي، وأبي يعقوب يوسف التادلي المعروف بالزيات، وابن الأبّار، وابن الأثير صاحب الكامل في التاريخ. ولكن لا أحد منهم أفادنا بشيء عن المعالم الزمنية في حياته. وهكذا بقينا لا نعلم شيئا عن عمره حين نزوحه من الأندلس، وكذلك المدة التي أقامها في فاس، والسنة التي توجّه فيها للحج، والمدة التي قضاها في المشرق، الخ. ويرتبط بتلك التواريخ المجهولة مدى صحة ما قيل عن مشاركته في معركة حِطِّينَ، وتعرّض ذراعه للبتر فيها. ومهما كان الحال فليس من المقبول أن يعمد بعض معاصرينا إلى تشويه سمعته دون تروٍّ أو تثبّت. كلمات مفتاحية: أبو مدين شعيب; التصوف الإسلامي; تلمسان; العباد; إشبيلية. Abstract: Abu Madyan Shuaib is considered one of the elders of Islamic mysticism. He was born in Seville, and moved at an early age to Fez. Then, he made a pilgrimage and lived in the East for a while and returned to Fez before his settlement in Bejaia. He died near Tlemcen while heading to Marrakesh in his request of the Almoravid Sultan Abi Youssef Yaqoub. He was buried in Al Obbad located at that time in the area of Tlemcen. A large number of historians, Sufis, and others were interested in writing his biography, briefly or with details. Among them there are contemporaries or close to his time, such as Ibn Abd al-Karim al-Tamimi al-Fassi, Abu Ya`qub Yusuf al-Tadli, known as al-Zayyat, Ibn al-Abbar, and Ibn al-Atheer, the writer of Al-Kamil in al-Tarikh. But none of them provided us about the temporal milestones of his life. Thus, we remained unaware of his age when he was expelled from Andalusia, as well as the period he resided in Fez, the year in which he went for the pilgrimage and the period he spent in the East, etc. Linked to these unknown dates is the authenticity of what was said about his participation in the Battle of "Hittin", when his arm was amputated. Whatever the case. Keywords: Abu Madyan Shuaib; Islamic Mysticism; Tlemcen; Al Obbad; Seville.

الكلمات المفتاحية

أبو مدين شعيب; التصوف الإسلامي; تلمسان; العباد; إشبيلية.